Oldalak

2021-06-26

Esélykiegyenlítés

Mostanában többször is eszembe jutott Kurt Vonnegut novellája, a Harrison Bergeron. (Aki olvasta, biztos emlékszik rá, a történetre tuti, ha a címére nem is, aki meg nem olvasta, annak érdemes rászánnia azt az 5-10 percet.) Olyankor szokott eszembe jutni, mikor valami agyament egyenlősködés kicsapja nálam a biztosítékot. Mint A rasszizmus lebontása a matematika oktatásában c. brossúra, és az egész felhajtás, ami kialakult körülötte. Az alapvető szándék, még akár jó is lehetne, vigyük közelebb a matematikát a gyerekekhez, ne csak egyetlen megoldási módszert tanítsunk, fogadjunk el. Az egyértelműen kitűzött feladatokra adott megoldások végeredménye, és a megoldás menetének rögzítésére használt jelölési rendszer tekintetében már egyáltalán nem vagyok a pluralizmus és a megengedő hozzáállás híve.
Hogy a jelenleg használt matematikai jelölések nagy része a görögöktől származik, az történelmileg így alakult, és semmi köze a rasszizmushoz. Egy jól működő, szabványos rendszerről beszélünk, amit a világon mindenütt megértenek a matematikát művelő emberek. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet változtatni rajta, az idők során változott is elég sokat, de ez tudományos és technikai kérdés kell legyen, nem politikai. És főleg ne olyanok döntsenek róla, akik nem értenek hozzá, és ne érzelmi, indulati alapon hozzanak döntéseket. Nem ártana egy hatástanulmány, hogy mivel járna, ha mondjuk több száz év matematikai irodalmát kéne lefordítani valami új rendszerre, és nem lehetne a régi számításokat, levezetéseket eredetiben olvasni. És ez nem csak a matematikára vonatkozik, hanem minden tudományra, aminek az eszköztárában szerepel a matematika.
Olyasmit látok ebben a történetben, hogy valakinek feltűnt, a hátrányos helyzetű gyerekek a hátrányos helyzetük által indokoltnál is jobban lemaradnak matematikából. Tehát valami baj van a rendszerrel. Meglévőnek tételez alapvető matematikai ismereteket egy adott évfolyamon, melyek mégsincsenek meg mindenkinél. (Fecónál is kiderült, hogy első éves egyetemistaként a görög ábécét igencsak hiányosan ismeri, az alfa, béta, céta betűk mennek, meg a pí, de az epszilon neve nem jut eszébe, a kszít pedig lerajzolni se tudja.) De ebből valakik nem azt szűrték le, hogy az oktatás vacak, és jobban kell csinálni, hanem azt hangsúlyozták, hogy a fehér bőrű gyerekeknek jobban megy a matek, a színes bőrűeknek meg gyengébben, és ez biztos azért van, mert a gonosz, fehér görögök úgy alkották meg a matematikát, hogy kiszúrjanak a színesekkel.
Amíg ezt egy takarítónőként dolgozó, fekete anyuka a matekból bukdácsoló kislányának a védelmében hangoztatja, az érthető. Neki sem ment soha a matek, nem is lett mérnök, és miért kelljen a gyerekének is hátrányokat elszenvednie az életben, azért mert nem elég jó matekból, miért ne lehessen építészmérnök, miért csak takarító. Valaki sürgősen csináljon valamit! Érthető az indulat. Az már kevésbé elfogadható, mikor művelt, diplomás emberek elméletet kanyarítanak a jelenség köré, és rasszistának kiáltják ki a matematikát, politikát keverve a tudományba. A matematika soha nem lehet rasszista! Rasszista legfeljebb a matematikatanár lehet, vagy az ideológiával terhelt tananyag, meg a politikus és a mozgalmár.
Elsősorban azáltal, ha olyan prekoncepciót fogalmaznak meg, hogy a matematikát a színes bőrű gyerekek kevésbé képesek megtanulni, a bőrük színe miatt. Vagy ha a fehér gyerekekben bűntudatot próbálunk ébreszteni amiatt, hogy értik a matekot. A tudás önmagában sosem lehet elnyomó! Csak az, ha azt mások ellen használják. Nem az bűnös dolog, hogy egyes gyerekek szignifikánsan kevesebb tudással jutnak el egy adott évfolyamig. Ez az oktatási rendszer hibája, amit orvosolni kell. Az bűnös dolog, ha átpolitizáljuk az élet olyan szegmenseit is, ahol semmi keresnivalója a politikának. Arrafelé tartunk, mint a II. világháború utáni években a magyar oktatásban, amikor a matekórán is ideológiai nevelés zajlott, és a szöveges példákban az agrárproletár téesztagok egy nap alatt háromszor annyi búzát arattak, mint a kulákok.
A Vonnegut novella természetesen abszurd, de kezdem úgy érezni, hogy az Amerikában kibontakozó helyzet is egyre inkább azzá válik. A BLM túlkapásai, a kritikai fajelmélet ugyanoda visz, mint amit a novellában láthatunk. Ha a meglévő egyenlőtlenséget nem úgy akarjuk kezelni, hogy felemeljük az elesetteket, hanem azokat gáncsoljuk el, akik biztosan állnak a lábukon, ez nem jó megoldás. Persze az kétségtelen, hogy az utóbbi könnyebben megvalósítható, de tartok tőle, hogy a hátrányos helyzetben lévők főként azért pártolják ezt a megoldást, mert a részükről csekély erőfeszítést igényel, és a terheit a náluk jobb helyzetben lévők viselik, nem ők.
A politikai szempontokra nem térnék ki részletesen, így is túl hosszú lett ez a bejegyzés, csak a párhuzamra hívnám fel a figyelmet. Ahogy a szélsőséges baloldal a 20. század elején szította és kihasználta a hátrányos helyzetű, elnyomott munkásság elégedetlenségét, az kísértetiesen hasonlít a 21. század eleji állapotokra. A szélsőséges baloldal most megtalálta a feketéket, melegeket, migránsokat stb., szítja az elégedetlenségüket, és a hátukra felkapaszkodva igyekszik, ezúttal is a demokratikus utat megkerülve, valamiféle forradalmi fordulattal hatalomra kerülni. De arról nem szabadna megfeledkezni, hogy mi lett a kommunista fordulat után a munkásság sorsa. Tartok tőle, ha a feketék, melegek, migránsok stb. hatalomba segítik a szélsőbalt, végül ugyanolyan elnyomásban lesz részük, mint a proletároknak a kommunizmusban.

2 megjegyzés:

~zatrig~ írta...

Manapság nem nagyon van szélsőbal. Nem mondom, hogy nem tartok az emberek árnyalatlan gondolkodásától vagy attól, hogy ökölbeszorult aggyal, idegből gondolkodnak (de), de valahogy ez nekem nem okvetlen egy körvonalazható szélsőbal jelen pillanatban.
Minden ilyen nagyon hibás logikájú, félremagyarázós okfejtést kiröhögnek előbb vagy utóbb még azok is, akik az alapelvvel (egalitariánus szemlélet, nem lehet nem észrevenni, hogy bizonyos csoportok lemaradnak, miközben nem lehet, hogy en bloc hülyébbek stb) egyetértenek.
Görög betűkkel jelölnek, mert
- az ógörög civilizáció matematikája volt a mai matek ősöregapja
- könnyen megjegyezhető - persze ha egyszer odajutsz, hogy leülj és megjegyezd
- valamivel csak jelölni kell, ha nem a görög betűket kellene magolni, akkor egyebet. Amit vagy fehér, vagy barna emberek találtak ki, de feketék elenyésző mértékben. Szóval ebből én is nyugodt szívvel kihagynám a bőrszíneket ebben a formában. A bőrszín/rassz/társdalmi csoport kérdése ott kerül képbe legkorábban, hogy a tanuló eljut-e oda, hogy lerakja a fenekét és megtanulja a... ...z akármit, akár a görög betűket, akár Maya Angelou verseit. Akármit. És onnantól lehet azon sportolni, hogy legyen mindenféle szerző pl az irodalom tanmenetben, vagy a törit, állampolgári ismereteket alaposabban oktassák és nem kilugozva. Mert ezek tényleg érintik a társadalmi igazságosságot, vagy azt, hogy mennyire jó élni egy társadalomban. A görög betűk ezek mellett ebet nem érdeklik. Egyébként meg a görögök, mint gaz sápkóros übermenschek? Hahaha
Na de viccet félretéve, tényleg muszáj gondolkodni, meg van a másik nagy közhely, ami viszont igaz, hogy szeretet nélkül cseszhetjük.

AncsaT írta...

Hogy van-e vagy nincs szélsőbal, az leginkább attól függ, hogy mit értünk alatta. Megnéztem a Politikapédia kapcsolódó szócikkét. Ez alapján úgy tűnik, hogy a szélső = radikális baloldal, aminek több irányzata is van. Ezekből kettőt nevesít, az anarchizmust és a kommunizmust.
Az anarchizmusnak én látom jeleit: a nyakló nélküli szobordöntögetés, azon követelések, hogy meg kell vonni finanszírozást a rendőrségtől, a szabadságjogok túlhangsúlyozása stb.
A kommunizmusra példaként felhozott sztálinista marxizmus-leninizmusnak három ideológiai sarokpontját említi:
1) az osztályharc szükségszerű győzelme,
2) a nemzetek megszűnése,
3) az emberek végletekig hangsúlyozott egyenlősége.
Ha ezek az ismérvei a szélső(radikális)baloldalnak, akkor az ma is létezik, csak liberalizmusnak nevezi magát.

Megjegyzés küldése