Oldalak

2009-04-10

Zsidó, cigány

Az író Duncan Shelley blogjában olvastam egy bejegyzést Zsidó címen. Megakadtam és elgondolkodtam. Hirtelen nem tudtam, mit is gondoljak a témáról. Rémülten állapítottam meg, hogy igazából nincs határozott álláspontom a zsidó témában. Van pár ismerősöm, akiről úgy tudom, hogy zsidó származású, (nem vagyok benne biztos, de mondjuk egy körülmetélt pénisz az csak jelent valamit nem?), de a zsidóságuk, az nekem olyan volt mindig is, mint ha mondjuk anyajegy lenne a hátukon. Tudomásul veszem, mint olyan tényt, amivel nem kell kezdenem semmit.
Legutóbb, mikor találkoztunk bátyóval, elsétáltunk a Tiszához, felültünk a mellvédre és beszélgettünk. Az a jó, hogy sosem nevet rajtam, akármilyen marhasággal hozakodom elő. Legfeljebb olyan gyengéd elnézéssel mosolyog rám, mintha egy pár hónapos tacskókölyköt nézne, ami nagy morgással körbe-körbe kergeti a saját farkát. Persze ilyenkor szellemileg is egy kutyus szintjén érzem magam. De ez igazából nem rossz, szívesen ugrándoznék körülötte boldog csaholással és nyálaznám össze az arcát.
Azzal kezdte, hogy megnyugtatott, pontosan a helyén kezelem a dolgot, amikor nem veszek tudomást az ismerőseim zsidó származásáról. Amíg ők nem hozakodnak elő vele, nem hívnak zsinagógába, bármicvóra, péntek esti kalácsozásra, addig nem kell vele foglalkoznom. Ráadásul zsidónak lenni az hit és/vagy genetika kérdése. Sok zsidó származású ember nem tartja a vallást, szokásokat. A vallásos, zsinagógajáró zsidók egy részének meg semmi köze Ábrahám, Izsák és Jákob vérvonalához. Ők a Kazár birodalom területéről szétrajzottak leszármazottai. (A kazárok annak idején felvették és államvallássá tették a zsidó hitet. Ajánlott olvasmány: Arthur Koestler - A tizenharmadik törzs)
Ennyit a zsidóságról. Az antiszemitizmus az pedig egész más kérdés. Szalonképtelenné vált, nem illik ezzel foglalkozni, hacsak elítélően nem. Pedig a téma indulatokat kelt, sokakat foglalkoztat, ha nyílvánosan agyonhallgatják, akkor is. Hasonlóképp mint a cigánykérdés, mert ugye cigánybűnözés sincs, noha bizonyos térségekben és bizonyos bűncselekménykategóriákban, annak ellenére, hogy ilyesfajta nyilvántartás nem létezik, az elkövetők több mint 90%-ának származása gyanítható. Ha az eljárás alá vontak neve gyakorta Hegedűs, Lakatos, Kalányos, stb. az is jelenthet valamit. Azonban nagyok a félreértések.
Mit jelent az, amikor az emberek arról beszélnek, hogy nem akarnak "cigány" szomszédokat, nem szívesen üzletelnek "zsidóval"? Vajon faji, vallási előítéleteik vannak? Vagy csak félnek, hogy a szomszéd lebontja a kerítésüket és eltüzeli, (megesett, magam láttam a nyomát), vagy tartanak tőle, hogy becsapják őket? Ha elhangzik, hogy te mocsok cigány, akkor itt a "cigány" egy barna bőrű személyt jelent, vagy olyas valakit, aki tizedmagával felszáll a buszra, se bérlete, se jegye, hangoskodással zavarja az utasokat, és ha megszólítja az ellenőr, veréssel fenyegeti? József Attila a kései siratóban így kiállt néhai anyjához: "Cigány vagy! Amit adtál hizelegve, mind visszaloptad az utolsó órán!" Ez rasszizmus? A cigány itt származásra utal? Talán csak egyfajta magatartásra.
Az embereknek nem a származással van baja, hanem a viselkedéssel. Kit érdekel, hogy milyen a másik bőrszine? De ha nem tartja a többségi társadalom normáit, ha bűncselekményt követ el, kárt okoz, bánt, fenyeget, az indulatokat kelt. És ami igazán irritáló, ha erre az a reakció, hogy nem is velük van baj, hanem a többségi társadalommal, mert ez mind nem igaz, csak előítélet. Hát nem csak előítélet! Bizonyos magatartásformák jellemzően a cigányoknál gyakoribbak. Olyanok, amelyeket a többség nem tolerál. (Megjegyzem sokszor ők maguk sem.) Ez esetben viszont nem a csendes többséget kell átnevelni, hogy szólni se merjen, félve a rasszizmus vádjától, hanem a kissebbséget kell rávenni, hogy alkalmazkodjon a többség normáihoz.
A zsidó kérdés hasonlóképp áll. Irodalmi példaként említhető Moldova György - Szent Imre indulója. A főszereplő fiatalember elmegy egy családhoz, begyűjteni a kamatra kölcsönzött pénz törlesztőrészletét. (jogosulatlan banki tevékenység) Aki ajtót nyit, bekiállt, "itt van a zsidó a pénzért"! A srác is úgy gondolja, nem a származására, vallására gondoltak, hanem arra, itt van a pénzkölcsönző. Ennek ellenére nem esik jól neki. No de könyörgöm, megszegi a törvényt és még ő finnyáskodik? Ráadásul érdekes adalék a kérdéshez, hogy a tóra szigorúan tiltja a kamatra való pénzkölcsönzést. De kizárólag egy másik zsidó számára. Nem zsidótól lehet kamatot szedni.
Na ez és az ehhez hasonló dolgok azok amik igazán irritálják az embereket a zsidókkal kapcsolatban! Egymásnak előnyöket biztosítanak, olyanokat, amiből más, nem zsidókat kizárnak. Tehát amikor ez nekik előnyös, akkor a zsidó voltukat kérik szem előtt tartani. Azonban, ha ugyanilyen alapon egy nemzsidó egy másik nemzsidónak biztosít előnyt egy zsidóval szemben, akkor az felháborító, és micsoda dolog, hogy valaki figyelembe veszi, hogy ők zsidók. Ez a kettős erkölcs tipikus példája. Zsidónak szabad faji megülönböztést tenni, nemzsidónak tilos.
Tehát a zsidó téma sem faji, vagy vallási kérdés, hanem viselkedésbeli. Annyival megfejelve, hogy a cigányoknak nincs saját állama, hadserege. Cigány származású emberek nincsenek tömegével a meghatározó pénzügyi, művészeti, ipari, kereskedelmi, politikai, stb. területek vezető pozicióiban. A cigányok hitvilága nem tartalmaz utalásokat arra, hogy isteni rendelés alapján ők különbek a többi embernél (illetve a többieket nem is kell emberszámba venni), és nincs isteni parancsuk más hitek képviselőinek, tanítóinak elpusztítására. Cigány világuralmi törekvésekről sem hallottunk soha.
Érdekes párhuzam, hogy a cigányok is ősi, keleti (India) eredetű nép, akik feltehetőleg szintén megfordultak egyiptomban, (GYPsy-eGYPt). A világon minden felé megtalálhatók, elkeverednek az ott lakó népekkel, átveszik azoknak nyelvét, de mégsem asszimilálódnak.
Aztán még egy dolgot említ tesóm. Anyai ágon (azaz a nem közös ágon) a felmenői közt előfordul a "Zsidi" vezetéknév. Ami vagy francia eredetű, - mint a költő Andre Gide, (ejtsd Zsid) - vagy zsidó származásra utal. Szóval csak óvatosan a zsidózással!
Nem mondom, hogy kikristályosodott az álláspontom a kérdésben, viszont kaptam szempontokat a további gondolkodáshoz. Mindig ezt csinálja bátyám. Tényeket, adatokat ad, és direktben nem mondja a véleményét. Talán mert hajlamos lennék kritika nélkül átvenni.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése