Oldalak

2011-02-21

Óvatoskodom

Felnéztem a Fészbukra. Talán pár hete is van, hogy nem jártam arra. Kaptam valakitől egy "hogy vagy" levelet, és az értesítő már pár napja a postaládámban volt, és égett az orcám, szóval felmentem, hogy visszaüzenjek. Aztán, ha már ott voltam, körülnéztem, mert azért kíváncsi vagyok. Volt akit nem tudtam hová tenni. A név ismerős volt, de az arc nem, és az kizárt, hogy egy vörös hajú csajra ne emlékezzek. Aztán rájöttem, hogy viccelt a profilképpel. (Legalább is remélem, mert hajfestésre és arcplasztikára nem emlékszem, hogy olvastam volna a blogján.)
Aztán volt egy értesítésem, hogy valaki Valentin napon megkért, hogy küldjek neki egy doboz csokit. OK, ez már egy hete volt, de az még éppen belefér, gondoltam legyen, a kattintás nem tart soká meg ingyen is van, miért ne. De aztán felugrott a szöveg, hogy az akármi alkalmazás hozzá akar férni az adatlapomon lévő adatokhoz, és engedélyezem-e neki. Én egyébként súlyosan paranoiás vagyok, (bár ez, mint tudjuk nem zárja ki, hogy meg akarjanak ölni, ki akarjanak rabolni, meg akarják szerezni a személyes adataimat, hogy visszaéljenek vele, mondjuk kéretlen reklámok formájában,) ezért aztán azt választottam, hogy inkább mégsem. Most majd mindjárt keresek egy képet egy óriási doboz csokiról, és elküldöm ímélbe. Sokkal tovább tart mint kattintani, de nem lesznek adatvédelmi aggályaim.
Annyit hallani róla, hogy a FB oldalakon mennyi a biztonsági rés, és miféle gyanús alkalmazások lopkodják az adatokat. A mezei felhasználó azt gondolja, hogy az a kis játékos alkalmazás, amiben tehenet lehet etetni, meg virágkertészkedni meg mittudomén, az a fészbuk oldalán van, tehát a fészbuk része, a fészbuk fejlesztői gondosan, vigyázva készítették, hogy nehogy valami izé. Pedig nem. Ezek u.n. harmadik féltől származó alkalmazások. Valaki megcsinálja, és jelentkezik, hogy feltenné az oldalra. Hát persze, miért is ne. De senki nem néz utána, hogy pontosan mit is csinál. Meg gondolom fizetnek érte, vagy tudomisén. Pontosan nem ismerem a rendszert, és nem is igazán érdekel, csak látom a benne rejlő veszélyeket, ezért inkább kihagyom az ilyesmit.
Mert én nem a játékokért csináltam profilt, hanem... hanem... nem is tudom miért csináltam. Talán, hogy legyen. Mert miért ne. Okom nem volt rá, célom nem volt vele. Talán ezért is járok oda ilyen sűrűn. Tartok is tőle kicsit, mert elszívja az ember idejét. Most is rákattantam, nézelődtem. Láttam, hogy valaki sokadszorra is áthelyezte a blogját. Úgy tűnik változik az élete, nem csak a blogcíme, és érdekes volt amit írt, ezért ráraktam a címét a vágólapra, hogy belinkelem az oldalsávomra, aztán eszembe jutott, hogy egyszer már megkért, vegyem le. Az új címét csak azok látják, akik ismerősök a FB-on, én meg majdnem kiplakátoltam. Ennyit az elővigyázatos adatkezelésemről. De még időben kapcsoltam.
És volt egy bejegyzés Maggie Stiefvatertől is, hogy stúdióba vonult, és készíti a zenét a "Forever" traileréhez. Ez jó, szeretem az ilyeneket. Aztán véletlen rákattintottam saját magamra, és láttam, ott van az üzenőfalamon, hogy mire kattintottam legutóbb, hogy kedvelem, meg a könyv, amit utoljára olvastam a scribd.com-on! Na az ilyeneket nem szeretem. Nekiestem az adatbiztonsági beállításoknak, és a weboldal címén kívül mindenhonnan eltüntettem, hogy "Mindenki" láthatja. Olyan sincs, hogy "Ismerősök ismerősei". Az akárki is lehet, szóval csak az "Ismerősök" láthatják a dolgaim. Adatvédelmi szempontból kész horror ez a FB!

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Te jó ég, ez már paranoia! :)))))
Én már sokat gondolkodtam arról, hogy egy ilyen közösségi oldalon mi a túrónak akkora biztonság...Látják a hozzászólásaimat, az ismerőseimet...és? A pin kódomat nem ott tárolom, se a személyes gondolataimat, még a magánéletemet sem....gondolom más sem, hát ezért nem értem én ezt a parát ezzel kapcsolatban :)
répa

AncsaT írta...

Adatokat lehet találni arról, mit olvasol, milyen filmeket nézel, mi az ami tetszik neked, mi az ami nem. Kikkel barátkozol, kik a kedvenceid, milyen csoportokat támogatsz. Szinte teljes profil. Könnyedén megállapíthatóak a politikai nézeteid, az ízlésed, a vallásos elkötelezettséged, a szexuális orientációd, egy csomó dolog, amit direktben nem biztos, hogy szeretnél nyilvánosságra hozni. Meggyőződésem, hogy ezekből már elkezdték építeni az adatbázisokat, direkt marketing, választási kampány, államvédelem és még ki tudja mi egyéb céljaira. Az ilyen listákon szerintem jobb nem szerepelni.

Szabi írta...

Ne aggódj a közösségi oldalak nélkül is mindent tudnak rólunk. Mint ahogy már akkor is mikor még azt sem tudtuk, mi az az iwiw meg facebook

AncsaT írta...

Sz..t se tudnak. Évek óta nem jártam orvosnál, kp-val fizetek, tesóm netkapcsolatán keresztül lógok a hálón. Csak egy statisztikai adat vagyok, mélyen a hatalom ingerküszöbe alatt.

A.P.M. írta...

Az 1950-60-as években vetődött fel először a KGB berkeiben, hogy miként lehetne egy olyan adatbázist felépíteni, ahol becenevek alapján is lehet azonosítani bizonyos ismeretlen személyiségű bűnözőket. Az internet megjelenése óriási lökést adott a titkosszolgálatok ez irányú terveinek a megvalósításához. Sorra jönnek létre a közösségi oldalak, a rendőrség különböző nyomozó osztályai és jelenlegi Alkotmányvédelmi Hivatal is rendszeresen használja az ezekből származó adatokat. Önkéntesen megadott kapcsolati háló és szociometria. Lehet, hogy a tesódon keresztül netezel, de gondolom használsz mobilt? Könyvtári kölcsönzés? Azt viszont maximálisan jól látod, hogy a hatalom ingerküszöbe alatt vagy. Mint ahogyan én is :))) Ha csak reggel nem úgy kelsz fel, hogy már pedig te forradalmat fogsz csinálni... :))

AncsaT írta...

Mobilom feltöltőkártyás, és másnak a nevére szól. (Nem direkt, csak megkaptam, mikor szolgáltatót váltott, és még nem lehetett számot hordozni.) Könyvtárból nem kölcsönzök, a netről szedek le amit tudok, a többit meg szkennelve, fénymásolva kapom. Forradalomból kizárólag a szexuális érdekel. :)) Kidobott pénz lenne utánam nyomozni. :)

A.P.M. írta...

Ügyes, nagyon ügyes :D

Megjegyzés küldése