Oldalak

2019-10-22

Rókatárgy

Kaptam egy levelet Katától. Emailt. A tárgy csak annyi volt, róka. Ez már önmagában elég furcsa, de a levelet megnyitva, vers volt benne. Ez akár egy romantikus történet kezdete is lehetne, kár hogy mifelénk esély nincs rá. Fecó az utóbbi években olyan mennyiségű memoritert kénytelen bebiflázni, annyi verset kell megtanuljon, ami már szerintem is messze túlmegy az egészséges és a beteges közti határon. Pedig nem is nekem mondja fel a verseket (én a matekpéldákat oldom vele), hanem Katának. Szóval Kata szótárában a "vers" csak mint szitokszó szerepel. Fel is hívtam gyorsan, hogy mit vétettem. Nos, semmit, csak kiborult, mert egy kolléganője megmutatta neki a Rókatárgy alkonyatkor című verset. Hogy én is kellően át tudjam érezni a borzadályt, ami eltöltötte, felolvasta nekem a telefonba. (Itt meg is hallgatható, zenei kísérettel, ha valaki erre vágyik.) Aztán drámai hangon háromszor is a fülembe kiáltotta, hogy miért, miért, ó miért. Hebegtem valamit a költészet funkcióiról, de nem ez volt a jó válasz, mert rögtön megkaptam, hogy akkor én miért nem írok neki soha verset.
Nos, írtam. Mire hazajön, kinyomtatom, és a vacsorája mellé teszem.


a rókatündér vacsorája


róka tárgyú levelet
hozott az e-posta
rókatárgyas verseket
mért ír Parti (Nagyla)Jóska

kedvesem a feladója
tudom én azt nagyon jól
tele van a surranója
nem érti, hogy miről szól

rókatárggyal van tele
mind az összes versszak
mi ennek a veleje
ő biz nem nyugodhat

tőlem kérdi az árva
rókatárgy az mifene
munkahelyén bezárva
naphosszat jár az esze

elöntötte már a bánat
azért faggat engemet
hogy magyaráz rókatárgyat
a szótár s a bölcselet

rókatárgynak fogalma
ez már egyből tudható
versszövegnek folyama
zavaros s nem tiszta tó

a költőkben földön, égen
józan ész nincs mérhetőn
tudjuk róluk nagyon rég, nem
fogalmaznak érthetőn

a szövegből nem jön elő
logikai fordulat
a rímekben nincsen velő
csak egy furcsa hangulat

rókatárgy az nem egy tárgy
ezt az egyet tudhatjuk
ha próbáljuk lerajzolni
míg a verset olvassuk

nézhetjük jó alaposan
nincsen színe, s ragyog kéken
néha ilyen, néha olyan
nyári nap a téli égen

barkochbával tippelhető
tárgy, fogalom, személy-e
találgassam rendületlen
vagy hagyjam a fenébe?

hogyha jobban megvizsgálom
mi lehet ez az egész
tárgy helyett én úgy találom
cselekedet, történés

tájleírás, költői jegy
mi lehetne egyéb más
eszembe jut rögtön is egy
ideillő közmondás

hogy az isten bottal nem ver
ne várj semmit a sorstól
mert a róka és az ember
nem különböz egymástól

így a verdikt egy marad
kétség hozzá nem férhet
rókatárgy egy hasonlat
épp olyan, mint az élet

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tényleg borzasztó!!!! :D :D




De cuki. :)

-natos-

AncsaT írta...

Nekem kimondottan tetszik, nem kell értenem, megelégszem hangulatokkal, elúszó, átvillanó képekkel. De Katát meg Fecót nem lehet ilyesmivel etetni, ők kiborulnak ezektől. Fecó minden szövegtől, ahol a sorok nem érnek ki a lap széléig :) Kata pedig egyenesen vallási alapon rühelli. Mt. 5,37 valami olyat mond, hogy "az igen legyen igen, a nem az nem, ami ezen túl van, az a gonosztól való".
Én bírom Parti Nagyot, csak itthon titkolnom kell. :D

Megjegyzés küldése