Oldalak

2013-07-18

Identitás

Az önmeghatározásával általában háromféle problémája adódhat valakinek. Vagy ő maga nem tudja megemészteni, elfogadni az identitását, azt, aminek tartja magát, vagy pedig mások problémáznak vele, támadják az azonosságát, vagy mert az identitáskategóriát utasítják el, vagy azzal nem értenek egyet, hogy az illető ebbe beletartozik. A második eset az intolerancia, a különböző fóbiák világa, szintén megérhet egy írást, most nem foglalkozunk vele. Az első meg a harmadik pedig összefügg, mivel arról szól, hogy "ki vagyok én", és "milyennek látnak mások", azaz hogyan, milyen kategóriák mentén határozom meg önmagamat, és ehhez képest mások milyen címkékkel látnak el. Amíg a kettő összhangban van, mások nem is törődnek vele, legfeljebb mi gyötrődünk rajta. Ha viszont eltérés van, akkor felmerül a kérdés, kinek van igaza?
Az eltérés kialakulhat lassan, szinte észrevétlenül is. Tesóm mesélte, hogy kiskorában nagyon világos, szőke haja volt. Ahogy felnőtt, fokozatosan sötétedett a színe. A lassú változás neki fel se tűnt a tükörben, csak amikor egyszer azt mondta, hogy szőke a haja, valaki megjegyezte, hogy az hát, igazi csokoládészőke. Ezen jól elcsodálkozott, és nézegette magát egy darabig a tükörben, és elismerte, hogy hát jól van na, legyen sötét szőke, aztán belement, hogy talán barnás szőke, majd idővel szökés barnára módosított, és csak később tudta igazán elfogadni, hogy ő bizony barna hajú. Amikor ennyire szemmel látható dologról van szó, viszonylag egyszerűbb elfogadni, hogy az identitásunkkal kapcsolatban tévedésben vagyunk. (Persze van akinek ez nem egyszerű, lásd a Fekete Lovagot.)
Ha azonban az identitás belső tényezőkön alapul, akkor az azzal kapcsolatos meggyőződés makacsabb lehet. Mindjárt harminc vagyok, és utoljára tizenéves koromban szexeltem pasival, de az identitásomat tekintve biszexuálisnak tartom magam. Mert alapból nem utasítom el a gondolatot, hogy egy pasival dugjak. Persze ezt könnyen tehetem, mert a nőmön kívül mással nem bújok ágyba. Tehát nem fenyeget a veszély, hogy esetleg az elméletet gyakorlatra kéne váltanom. Kata pedig még ennél is cifrább. A tizenkét év alatt, mióta együtt vagyunk, ő lefeküdt a tesómmal is, hogy teherbe essen, és ezen az alapon, szerintem ő meg heteroszexuálisnak tartja magát. Mint a női fogvatartottak, akik a börtönben a többi csajjal dugnak, de amikor kiengedik őket, visszatérnek a pasikhoz. Szerintem, ő úgy van vele, ha szakítanánk, akkor utána biztos egy pasival jönne össze.
Persze ezt az elméletet ő sem igyekszik letesztelni a gyakorlatban. És nem is biztos, hogy így gondolja, csak néha nekem támad ez az érzésem. Megesik, hogy időnként úgy kell elcsábítanom, mint egy vonakodó szüzet. Mondjuk, máskor meg rám veti magát, mint egy domina, épp csak lovaglóostor nincs a kezében. Szóval nem tudom biztosan eldönteni. Tesóm naná, hogy el tudja. Azt mondta, ha én bi vagyok, Kata meg heteró, akkor elvileg nem kéne ellenérzésünk legyen a gondolatra, hogy bevegyünk egy pasit is harmadiknak. Belegondoltam, és nyílt a bicska a zsebemben, és szerintem Kata is sikítófrászt kapna az ötlet hallatán. De ez lehet azért is, mert ez egy kétszemélyes játék. Erre tesóm bedobta, hogy képzeljem el a dolgot egy harmadik csajjal. Kata tutira ettől is sikítozna, de nekem ez a verzió határozottan kevésbé tűnt ellenszenvesnek.
Aztán rátértünk arra, ami problémát is okoz. Tesóm kérdezte, miért nem állok neki komolyan írni, miért hajigálom ki folyton a vázlataimat, törlöm le a félkész szövegeket. Addig szorongatott, míg eljutottunk oda, hogy az a meggyőződésem, az identitásom, hogy én nem vagyok író. Szerkesztő talán, meg műfordító is, mert ha felnézek a polcra, akkor vannak rajta könyvek, melyek miatt ezzel szemben nehéz volna érvelni, de író... író azért nem vagyok. Erre előszedtük az író definícióját. És tényleg, író az, aki ír. Azzal a szándékkal, hogy mások olvassák. A megjelent könyv az nem szükséges (és nem is elégséges) része a meghatározásnak.
Mert akkor, amikor még csak az első könyvét írja valaki, még nem lenne író. Sőt, ha előtte írt már másik négyet is, amiket majd utólag adnak ki, akkor azokat aki írta, az nem volt író? Akit csak a halála után adnak ki, az életében nem volt író? És csak az író, aki vaskos köteteket, nagyregényeket ír? Örkény, ha csak az egyperceseit írja meg, akkor nem író? És akkor kiderült, hová akart kilyukadni. Azt mondta, nézegessem kicsit a blogomat. Nézzem meg, az elmúlt négy évben mennyit írtam. És döntsem el, író vagyok-e vagy sem.

24 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az vagy!
Törődj bele lassan :)
A.

AncsaT írta...

:) Úgyse fogom elhinni, amíg nem lesz egy nyomdából frissen kikerült kötet a nevemmel a borítóján a kezemben. (Álmodozni azért szoktam róla.) :)

Névtelen írta...

Mi tart vissza? Persze a kifogásokon kívül? :)
B332

AncsaT írta...

A kifogások megteszik, azok mellé már nem is kell semmi más. :)

Proliblues írta...

Aki úgy ír, hogy mások is akarják olvasni, az simán író. Csak olyan író, aki még nem publikált.
(ezt a józan eszem mondja, már ha van olyan, a nemjózan a kis nyünye, az azt mondja, aha, majd ha nyomtatásban látom! :) ) :-*

AncsaT írta...

Igazad van, a józan ész az mondhat bármit, az ilyesmi az inkább hit kérdése. :)

Szabi írta...

Az a baj ezekkel a kifogásokkal, hogy legtöbbször determinálóak. Pl én rendszeresen azt mondogatom,hogy nem tudok angolul - hiába tanultam több évig, újra meg újra nekifutottam - ha elém kerül egy angol szöveg, félrenézek, hogy ezt én úgysem értem. Nemrég jöttem rá, hogy gyakorlatilag így esélyem sincs, hogy megtanuljak angolul. Mennyi mindennel csináljuk ezt életünkben. Most meg azt kezdtem el, hogy ha apró szöveggel találkozom rögtön közlöm, hogy én ezt úgysem látom. Nemrég kezdtem el olvasó szemüveget hordani. Szerintem azért (is) indul rohamosan romlásnak az emberek szeme, ha már egyszer szemüvegük van, mert innentől eleve eldöntik, hogy rossz a szemük. Érdemes az élet minden területén odafigyelni az ilyen eleve kizáró negatív minősítgetésekre, amivel magunkat címkézzük.

Szabi írta...

Engem mostanában nagyon is foglalkoztak az intolerancia és a fóbiák világa - sőt, ahogy látom, rajtam kívül még sokakat. Szívesen olvasnám a gondolataidat ezzel kapcsolatban is.

AncsaT írta...

Most hozhatnék kifogásokat, hogy miért nem csak simán kifogás, ami akadályoz, de ehhez túlságosan is egyetértek veled. :)

Úgy látszik, nagyon egy hullámhosszon vagyunk, vagy csak a fészbukos dolog mindkettőnket jól felhúzott, de az intoleranciáról írtam ma, és közben szóba jöttek a fóbiák is. :)

Szabi írta...

:D
Szerintem az emberek többsége rárezeg most erre a témára. A gyakori kérdéseken is gyakori az ezzel kapcsolatos kérdés mostanság, és rengetegen vitáznak ezen minen fórumon ahogy látaom. :P

AncsaT írta...

Úúú, a gyakorikérdések. Az durva hely. :)

Szabi írta...

jó iskola nekem :)

AncsaT írta...

Ha azon küzdesz, hogy másokkal megértő, elfogadó, türelmes légy, elviseld őket, akkor remek pálya. Nekem szerencsére más a karmám. :)

Névtelen írta...

Megjelent könyv nélkül is nevezheti magát valaki írónak, ha ír és olvassák a műveit, mondjuk neten. Klasszikus értelemben, mondjuk Balassi és Arany idejében talán nem nevezték volna annak, de azóta eltelt pár évtized, a fogalom újraértelmeződött.

Fóbiák, intolerancia: megvan a létjogosultságuk. Akár evolúciós szempontból is. Persze ami régen fontos volt a túlélés szempontjából, mára aktualitását veszthette.

AncsaT írta...

Nevezheti, de azért inkább olyan író szeretne lenni az ember, akinek papírra nyomott könyve is van. :)

A fóbiák távol tartottak a veszélyes helyzetektől, az intolerancia távol tartotta a közösségre veszélyes dolgokat a közösségektől. Csak mindkettő túl egyszerű, primitív megoldás, nem mérlegel, nem figyel oda lényeges körülményekre. Az élet azóta bonyolultabb lett, az egyszerű megoldások már nem működnek.

Szabi írta...

Már úgy látszik nekem sem, mert letiltott a a rendszer.

AncsaT írta...

Jaj, milyen rendszer? (Hirtelen az se világos, hogy politikai vagy informatikai természetű rendszerre gondolsz. :) )

Névtelen írta...

Én egy jól marketingelt e-könyvnek is örülnék, nem vagyok papírsznob. :)

Az egyszerű formák néha még mindig nagyon jól működnek, ha hasonló a helyzet. Alapvetően állítólag most is állatok vagyunk, csak agyonszocializálva. Az alapprogramot neveléssel, intellektussal felülírni sziszifuszi feladat. Nem lehetetlen, csak nehéz.

AncsaT írta...

Magyarországon az e-könyveknek általában nem jó a marketingje. Az az e-könyv számít sikeresnek, amiből 100 db felett adtak el. :)

Egyáltalán nem vagyunk állatok. Az állatok jellemzően inger-reakció elven működnek, azaz viszonylag jól kiszámítható a viselkedésük. Az emberek inger-hangulat-szándék-reakció elven működnek, azaz gyakran kiszámíthatatlan a viselkedésük. A klasszikus kondicionálás nehézkes, és nem hoz tartós eredményt. Csak a nevelés, a meggyőzés hatásos. Viszont az társadalmi méretekben folyik, tehát egy idő után magától megy. Ha elég sok TV műsorban értékként mutatják be a toleranciát, az "átmegy" a populáció egészének értékrendjébe.

Szabi írta...

A Gyakori kérdések kommenteléséről tiltott le

AncsaT írta...

:) Talán valami durvát kommenteltél. Nem kaptál levelet, hogy homofób megnyilvánulásaid miatt egy hónapra kitiltottak? :D

Szabi írta...

Nem kaptam levelet, csak akkor jön fel az értesítő, ha valamit közzé akarok tenni. Nincs szó egy hónapról, szerintem végleges. Először azért kaptam figyelmeztetést, mert leírtam,hogy buzi. Másodszor meg az volt a baj, hogy egy diszkriminációval kapcsolatos szerintem nagyon ütős cikket több helyre be akartam linkelni - mert több helyen is témába vágott - és ezt spamnak érzékelte. Úgyis már túl sokat lógtam azon az oldalon, most legalább lett egy csomó szabadidőm. :)

AncsaT írta...

Elég hülye szabályok szerint viszik az oldalt. Vagy csak mereven alkalmazzák azokat, egy script kidob szavakat meg ismétlődő linkeket, és senki nem néz utána, hogy az ténylegesen sértő-e, meg kéretlen reklám, vagy odaillő, lényeges információ. Ha nagyon izgat, bármikor regisztrálhatsz egy másik e-mail címmel, de szerintem nem ért pótolhatatlan veszteség azzal az oldallal. Ha a wikipédia nem kellően precíz, akkor ez meg egyenesen a hülye válaszok gyűjtőhelye. Lásd: 1. h.v., 2. h.v., 3. h.v., 4. h.v. :D

Szabi írta...

Ha nagyon izgatna regisztrálhatnék. Nekem mondjuk fontos, hogy önazonos legyek, hogy mindig ugyanarról a nickről írjak. Meg talán már eleget voltam ott, amit akartam megtudtam, a világot meg ott fogom megváltani. :)
Kedvenc válaszaim:
A melegséget a zsidók találták fel a túlnépesedés ellen
Honnan szereznek a leszbikusok gyereket? - Kihasználnak egy férfi, vagy lopnak maguknak.

Megjegyzés küldése