Oldalak

2011-05-17

Érdekes koncepció

Basszus, mibe tenyereltem! Waycest, Frerard, MCR... kapkodtam a fejem, tátottam a szám, ezmiez? Az egész úgy kezdődött, hogy bloggerinánál, rászaladtam egy bejegyzésre, és érdeklődtem a részletek iránt. Szerettem volna egy írását elolvasni, amit nem a blogján publikált, hanem egy fanszájton. Ha jól mondom. A fanszőrzet az még OK, de a további terminológiában nem vagyok otthon. Amit találtam, az egy olyan műfaj, amit "fan fiction"-nek (fanfic) hívnak. A lényege annyi, hogy ha rajongsz egy adott képzeletbeli világért, nem csak szemlélni akarod, hanem szívesen részt vennél a megalkotásában is. Sőt, én már olvastam ilyesmit, mert amit az A.P.M. blogon találtam, az gyakorlatilag Star Wars fanfic novella.
OK, nem igazán az én műfajom, amit elsőre találtam (Miki /Rivers/ te jobban élveznéd), de nem ez volt a lényeg. Amit találtam, egy közösség, egy szubkultúra. Saját gondolatvilággal, terminológiával, divattal (basszus, tudjátok mi az a zombie killjoy?), egy külön világ. Egyrészt elbűvölő a kívülállásuk, a másoktól való önmegkülönböztetésük, az őszinte megnyilvánulások, az az öröm, amivel ezt csinálják. És persze a koncepció. A közös teremtés. Egyszer már belefutottam valami harrypotteresbe, ahol Hermione Draco Malfoyjal kefélt, de nem igazán éreztem rá a mögöttes lényegre.
Van egy alapuniverzum, egy film, egy regény, egy együttes. Persze jellemzően nem is egy, hanem több film, filmsorozat, regényfolyam, amiben a szerző(k) megalkot(nak) egy egész világot. Szereplőket, helyszíneket, eseményeket, akár egy egész világtörténelmet, földrajzot, sőt akár nyelvet is. Gondoljunk csak a Gyűrűk Ura ősi szövegeire vagy a Star Trek idegen lényeire, akiknek nyelve, a klingon nyelv sikeresebb mint némelyik mesterséges nyelv. (Azért nem az eszperantóra gondolok.) Szóval van egy ilyen nagy halom információ, ami egyes embereknek tetszik, sőt egyenesen rá vannak kattanva. De egy idő után elolvastak mindent, megnéztek mindent, és még mindig nem elég nekik.
Ekkor jön az, hogy megpróbálnak ők is hozzátenni. Esetleg igazítani rajt, ami szerintük nem volt tökéletes, kiegészíteni ott, ahol hiányérzetük maradt. Vagy csak szórakoztatni, elbűvölni más rajongókat. És ha elég sokan vannak, megindul egyfajta pezsgés. Az egész nagyon emlékeztet engem a Linuxra, a nyílt forráskódú fejlesztésekre. Persze itt adódhatnak jogi problémák, hisz a filmek, regények egyes részletei is szerzői jogvédelem alá esnek, sőt még az én blogomnak a felhasználási feltételeiben (Creative Commons: CC-BY-NC-ND) is szerepel az ND = No Derivatives kitétel, ami tiltja a származtatott művek létrehozását (ezt lehet át kéne gondolnom). Mondjuk még nem hallottam ilyen perekről, hiszen ebből nincs üzleti veszteség, sőt inkább reklámot jelent az eredeti művek szerzőinek.
A gondolat nem hagy nyugodni. Milyen lehetne open source, nyílt forrású történetet írni? Ahol szabadon belenyúlhatnának az olvasók a sztoriba. Alkothatnának új szereplőket, esetleg egy újabb verzióban az alapoktól átírhatnának egyes részeket. Ha valakinek nem tetszene a többiek iránya, létrehozhatna egy forkot, egy elágazást, ahol új név alatt más irányú fejlesztést folytatna. Ahogy a Linuxból többféle disztribúció létezik, úgy egy regényből lehetne több eltérő stílusú verzió. Egy családregény kalandos, erotikus, filozofikus, háborús, romantikus változata, ahol esetleg egy mozdulattal lecserélhetnénk a "megjelenést" mint a desktop háttérképet és az ablakszíneket, hogy a viktoriánus Anglia helyett az űrben játszódjon a cselekmény, a római hódítók helyett vérszomjas zombik fenyegessék a városkát.

10 megjegyzés:

gofri írta...

Létezik ilyen, blogregénynek hívják, szabadon alakítható... bizonyára fan fiction tematikában is...
http://blogregeny.com/
http://blogregeny.lapozz.hu/

fetisa írta...

Jólvan Ancsa. Ha már a blogetikettes cucc hamvába hullt, ezt meg lehetne csinálni. Főként, hogy a téma (leszbikusok, leszbikus kapcsolatok, szerepek, karakterek) tárháza szinte kimeríthetetlen. A regisztrált "írók" alakíthatnák ki saját karaktereiket, történeteiket, amik aztán egy NAGY történetté olvadhatnának. Képzeld csak el! Egy leszbikus funfic teleregény...király! :-D

Névtelen írta...

ez gondolom kedves dolog, de semmivel nem kedvelem jobban az ilyesmit, mint az átlagember. amikor néha elborul az agyam ilyen fantáziába, akkor az sajna csak átmeneti, soha nem tudnék kitalálni valami komolyabbat, akár egy nyelvet, akár egy ötutcás falut, inkább csak van amikor a szabad asszociációm jó hangulata találkozik valami kezdetleges rendezettséggel.

az igazi alternatív világom az az amiben élek, és szerintem ez pszichológiailag is, meg mindenhogy de dúrvább, mint amikor valaki napi sok órát játszik, vagy ír ilyesmit.
mikirivers

AncsaT írta...

Gofri: Köszönöm a linkeket, meg fogom nézni.

Fetisa: Az ötlet remek, csak ne nekem kelljen megszervezni! :) Nem vagyok igazán egy csapatjátékos, és szeretem kézben tartani a dolgokat. Az még csak-csak, hogy a vélemények alapján alakítsak a saját történetemen, de hogy egy mese teljesen más irányt vegyen, mint amit én elképzeltem... az elképzelhetetlen. :D

Miki: Bocsánat, hogy felemlegettelek, nem is a műfaj, hanem az adott írás témája miatt. (Két srác - több mint erotikus - kapcsolata.) :)

Névtelen írta...

jaj semmi gond, a linkeket nem néztem, de majd csekkolom, kacsint.
miki

AncsaT írta...

Az íráshoz nem linkeltem, mert nem nyilvános helyen van, nem tudom Sliver mekkora publicitást óhajt neki. De ha érdekel, keresgélj a blogján a link után. :)

fetisa írta...

Én is csak ötletgizda vagyok Ancsa, ha a megvalósításra kerülne sor, akkor már átadnám valaki elhivatottabbnak, mondjuk Silvernek :-)

AncsaT írta...

OK, nála a labda, meglátjuk mit mond rá! :)

Friðþjófur írta...

A Merengő Fanfiction-ön is van rá mód, ha bejelölöd, hogy körtörténetként engeded útjára a fejezetet. :)
http://fanfic.hu/merengo

(Már-már előny, ha Alkonyat-alapú vagy Harry Potter univerzumban játszódik az egész, utóbbi esetben összehozod Dracot vagy Pitont Harryvel (Drarry, Snarry), esetleg Voldemorttal d*gatod meg. Arra harapnak az ún. slasherek - akik többsége csak a fiúmennyiségre bukik, valódi meleg kreatúrát nem (akar) ismer(ni). :D)

Mindenképpen érdemes hirdetned - például a fórumon - a lehetőséget.

AncsaT írta...

Ez az, a Merengő! Itt olvastam a heripottereset.

A múltkor már szóba került, hogy nem gerjedek a fiúszexre, most is csak az író bloggerina miatt olvastam el, szóval nem hiszem, hogy Izékét és Tudjukkit össze akarnám melegíteni, meg még hirdetést is feladni róla. :)

Ami érdekes, hogy lányok mennyire rá vannak kattanva a fiú-fiú párosításra. A pasik körében népszerű leszbiszexet simán ráírtam a perverziójuk meg a mechanikus agyműködésük számlájára, hogy a mezítelen női test az jó, két mezítelen női test meg kétszer annyira jó. De valaki megvilágíthatná nekem, csajként milyen élvezetet lel két pasi szexelésében. :)

A koncepció, ami megtetszett, az a közös teremtés, és nem a fanfic. Amiben talán sokaknak az tetszik , hogy egy kész világot kapnak, nem kell a karaktereket megalkotni, rögtön eljátszhatnak velük, továbbgondolhatják azt, ami lezárult, de engem pont ez zavar. Én szeretem magam megalkotni a történeteimet a legapróbb részletekig.

Megjegyzés küldése