Oldalak

2011-05-09

Az angyalokhoz vagy az ördögökhöz?

Életünk minden egyes napján választások tömkelegével szembesülünk. De ezek többsége leegyszerűsíthető arra a döntésre, hogy vajon az angyalok vagy inkább az ördögök mellé akarunk állni. Te melyik oldalt választod? Vagy fogalmad sincs, mire megy ki a játék? Hadd magyarázzam meg! Minden amit teszünk, hatással van a családunkra, a körülöttünk lévő emberekre, a társadalomra, úgy általában a világra. Ez a hatás lehet jótékony vagy káros - és az eredmény többnyire a mi döntésünkön múlik. Vívódunk a között amit mi akarunk, és ami másoknak jó - az önös érdek és a nagylelkűség közt.
Nézd, senki nem mondta, hogy ez könnyű lesz! Dönteni az angyalok és az ördögök közt gyakran nehéz. De ha boldogulni akarunk az életben - siker alatt azt értem, hogy milyen közel jutunk a jó érzés / boldogság / megelégedettség állapotához - akkor tudatosan kell csinálnunk. Lehet ez az, aminek szenteljük az életünket - az angyaloknak és nem az ördögöknek.
Ha tudni akarod, hogy már meghoztad-e ezt a döntést, csak tedd fel magadnak a kérdést, hogy érzed magad és mit csinálsz, amikor valaki bevág eléd a szomszéd sávból, a csúcsforgalom kellős közepén. Vagy ha rohansz valahová, és valaki megállít, hogy a helyes útirány felől érdeklődjön. Vagy tizenéves gyerekeid vannak, és az egyik összeütközésbe kerül a rendőrséggel. Vagy egy barátodnak kölcsönt adtál, de nem tudja megadni. Vagy ha a főnököd lehülyéz a többi kolléga előtt. Vagy a szomszéd fája egyre jobban átnyúlik a telkedre. Vagy rávágsz a kalapáccsal az ujjadra. Vagy ez, vagy az, vagy amaz... Ahogy mondtam, ez egy olyan döntés, amit naponta többször meg kell hoznunk. És a döntésnek tudatosnak kell lennie, hogy érjen is valamit.
Kilencedik szabály: Állj az angyalok oldalára, ne az ördögök mellé! (Vívódunk a között, amit mi akarunk, és ami másoknak jó.)
A probléma mindössze annyi, hogy senki nem fogja pontosan megmondani neked, mi teszi az angyalt vagy az ördögöt. Neked magadnak kell kijelölnöd a választóvonalat. De ugyan már, nem lehet ez olyan nehéz! A legtöbbször a dolog magától értetődő. Fájdalmat okoz, vagy megszünteti azt? A probléma része vagy, vagy a megoldásé? A dolgok javulnak vagy romlanak, ha megteszel valamit? A lényeg, hogy neked magadnak kell döntést hoznod.
A te saját értelmezésed, hogy mi a különbség angyal és ördög közt, az számít csak. Nincs értelme egy másik embert arról győzködni, hogy rosszul döntött, mivel lehet, hogy teljesen más szempontok alapján tesz különbséget a két oldal közt. Hogy mások mit csinálnak, az az ő választásuk, és nem fogják neked megköszönni, ha ellentmondasz nekik. Természetesen arra lehetőséged van, hogy közömbös, elfogulatlan, külső szemlélőként azt mondd magadnak: "Én biztos nem tennék így." Vagy "Azt hiszem az angyalokat választották." Esetleg "Nahát, milyen ördögi!" De mondanod nem kell semmit.



Jó szabály! Csak nem sok támpontot ad. Kb. annyit ér, mint a "Légy jó mindhalálig!" Rendben, de hogyan csináljam? Nekem kell érezni, és az esetek többségében ez nem is nehéz. Na ja, de az esetek többségében ez nem is igazán kérdés. Naná, hogy a vak öregasszonyt nem lököm a kamion alá, hanem átvezetem a zebrán. (Akárhogy is tiltakozik, hogy neki ezen az oldalon van dolga.) De mi van akkor, amikor zavarosak a dolgok, és nem tudom eldönteni azt sem, nekem mi volna a jobb, nem azt, hogy a másiknak. Olyankor mi legyen?
Persze tesóm évekkel ezelőtt megmondta a tutit. Két lehetőségem van. Az egyik, hogy feldobok egy érmét, és fej vagy írás alapon döntök, aztán kitartok a döntés mellett és imádkozom, hogy az jó legyen. Amire van is 50% esélyem, és ezt csak azzal tudom rontani, ha folyton visszakozok és több ízben meggondolom magam. A másik lehetőség, hogy nem bízom a véletlenre, és inkább gondolkodom. Mondjuk ez talán hatékonyabb, de nem olyan egyszerű mint az előző. Hogy dönteni tudjak, azt kell megmondanom, melyik út a nehezebb. Az én számomra melyik jár nagyobb lemondással, melyik fáj jobban? Mert tesóm szabálya az, hogy: Kétséges esetben válaszd a nehezebbet! Persze csak kétséges esetben. Nem kell minden áron kibabrálnunk magunkkal, plusz még a másikkal is. Csak amikor nem látjuk tisztán, mi lenne a helyes döntés. Mert olyankor többnyire az a jobb, amelyik több kellemetlenséggel jár.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Erről eszembe jutott egy nagyon régen hallott történet. Egy nő és férfi, már jó 50 éve házasok voltak és minden reggel rituálé szerűen reggeliztek. Az idős nő, minden reggel kettévágott egy zsemlét és a férjének adta a felső felét. Ő pedig az alsó részét fogyasztotta el.
Aztán 50 év múlva a bácsika egyszer csak egy reggelen azt mondta, hogy kérném inkább az alsó felét a zsömlének. A nénike ledöbbent, hogyhogy azt kéred, hiszen a felső részét szereted nagyon?!
Én aztán nem - mondta a bácsi. Mindig is az alsó részét szerettem, te adtad nekem a felső részét 50 éve én pedig azt ettem meg, hiszen ha te ennyire szereted a zsemle alsó felét, akkor edd nyugodtan. De ettől függetlenül sose szerettem a felső részét.
Mire a néni ezt válaszolta:
Én pedig mindig is a felső részét imádtam, ezért azt hittem te is azt szereted...ezért mindig inkább én fogyasztottam el az alsó részét...
Mi a tanulság?
50 éven keresztül mindketten azt a felét ették a zsemlének amelyiket nem szerették.
A néni a döntés következtében az "angyalok" oldalára állt ugyan -de mégse tett vele jót senkinek.Mivel mindenki magából indul ki, az hogy mi az ördög és mi az angyal oldala mindig relatív marad..
Ráadásul a pokolra vezető út is jó szándékkal van kikövezve...
Te jót akarsz, a családod érdekeit nézed, de mivel a jó neked mást jelenthet mint a családodnak - lehet pont rosszat cselekszel önzetlenségeddel.
répa

AncsaT írta...

Na, nálunk ilyen probléma nincs. Ha a mamánál járnak, Kata anyukája küld nekünk három zsömlét. Abból kettőből lesz Fecó tízóraija, egyet Kata visz el magával, én meg délben ha hazajövök, és egy kis szerencsém van, találok itthon 3 napos száraz kenyeret. Kizárt, hogy a zsömle rossz felét válasszam. :)

Névtelen írta...

:))))))
répa

AncsaT írta...

Ja, és nekem az jut eszembe (a saját írásomról :), amit valami rajzfilmben láthattam, hogy egy figurának a vállain két pici alak ücsörgött. Az egyik oldalon egy kicsi, szárnyas, glóriás, fehér angyalka, a másikon meg egy kicsi, szarvas, patás, vörös ördögöcske. Mikor valamilyen helyzetben döntenie kellett, ezek mindketten a füléhez hajoltak és duruzsoltak bele, mondták, hogy mit tegyen. Azon múlt minden, hogy az angyali vagy az ördögi hangra figyelt. Ez nekem nagyon tetszett, mert néha tényleg mintha két egymásnak ellentmondó hang győzködné az embert.

Névtelen írta...

Aham...Tom és Jerry volt. :)))
répa

AncsaT írta...

Uhh..., hát nem a műfaj csúcsa, de úgy látszik mégiscsak hordoz értéket, vagy legalábbis valamit, ami rajtam hagyja a nyomát. :) (Most jól lebuktam, hogy ilyen tré dolgokat nézek. Akkor már úgy is mindegy, bevallom, múltkor a jutyúbon megnéztem egy részletet valami valóságsóból is.)

Szabi írta...

"Tetteid szeretet vagy félelem szüli. Te melyiket választod?"

Nem tudom, honnan, de kedvenc.

Nagyon nehéz szétválasztani jót és rosszat. Tán nem is lehet. Olyanok, minta az ikrek. Gyakran bármelyik utat választjuk a végén csak ugyanoda jutunk. A nő kétszer című film is erről szól. Sokszor nem is a tett a fontos, hanem a szándék, a mögötte levő érzelmi töltet, az indulatok.

AncsaT írta...

Valahogy megint a szabad akarathoz jutunk ki, meg a predesztinációtanhoz. :)

Megjegyzés küldése