A múltkor a történetmesélés azon módjáról volt szó, ahol előbb koncepciót készítünk, mit akarunk közvetíteni, milyen hatást akarunk kelteni, kiválasztjuk az ezekhez illő szereplőket, cselekményeket, díszleteket, és mint egy recept alapján összeállítjuk a sztorit. De vannak olyan történetek is, melyeket nem ennyire tudatosan építünk fel, hanem csak megszületnek valahogy. Elképzelünk egy világot. A tájat. A folyókat, hegyeket, az erdőket és a szántóföldeket. Az ott élő embereket. A szokásaikat, az ízlésüket. A nyelvüket, a ruháikat. Az örömeiket és a bánataikat. Lesznek kedvenceink. A gyönyörű lány, a bölcs király, az ügyetlen varázsló és a favágó legkisebb fia. Történeteket találunk ki róluk. hogy milyen helyzetekbe kerülnek, és ott vajon mit csinálnának. Aztán, ha már elég részletet ismerünk, megpróbáljuk összegyúrni az egészet egyetlen történetbe. Néha ez nem megy, mert a részek nem ugyanahhoz a meséhez tartoznak. Akkor elmondjuk őket külön, bár igyekszünk, hogy mindig legyen valami utalás az egyes részek között. Így születnek a képzeletbeli világok. Például Tolkien Középföldéje. Biztosan nem egy könyv megírása volt a célja. Teremtett egy saját külön álomvilágot magának, ami rabulejtette. Nem tudta nem leírni, kidolgozni, részletekbe menően megfesteni. A könyvek csak melléktermékek.
Kicsit így vagyok én is a boszorkányaimmal. Nem igazán érdekel, mi lesz a cselekmény vezetésével, hogyan fejlődnek a karakterek, ki legyen a főszereplő, mi legyen a célja. Csak elképzelem, milyenek figuráim, hogy néznek ki, mit szeretnek, minek örülnek, min nevetnek. Hol élnek, milyen a világuk, mik annak a szabályai. A cselekményt mozgásba lendítő konfliktusnál sokkal jobban érdekel, milyen az a mágia, ami áthatja a szereplők életét. Hogyan működik, mik a törvényszerűségei? Egyáltalán, miféle mágiák vannak?
A mágia fajtái
A) Proprius (saját) mágia: A varázslatot végző önmaga rendelkezik a mágikus erővel, amit használ.
a1) Asztrálmágia: A vágyak, indulatok, kívánságok ereje által, a fizikai világra történő hatásgyakorlás. Az események bekövetkeztének valószínűsége változik meg. Figyelni kell, hogy a megmaradási törvények nem sérülnek, tehát ha valakinek hihetetlen szerencséje van, az csak úgy lehet, hogy máskor és/vagy másvalakinek balszerencséje támad. Pl. "aki szerencsés a kártyában, szerencsétlen a szerelemben", vagy ha valaki "ellopta a szerencséjét" másnak, akkor azt a másikat "üldözi a balszerencse", hogy emennek jól alakuljanak a dolgai, viszont ez karmikus adósságot halmoz fel (vagy törleszt).
a2) Akaratmágia: A határozott szándék, az akaraterő koncentrált megnyilvánításával lehetséges a valóság formálása. A skála a kanálhajlítástól az univerzumok teremtéséig terjed. A törvények itt is érvényesek, azaz adott mértékű változás csak azonos mértékű energia felhasználásával hozható létre.
a1) Asztrálmágia: A vágyak, indulatok, kívánságok ereje által, a fizikai világra történő hatásgyakorlás. Az események bekövetkeztének valószínűsége változik meg. Figyelni kell, hogy a megmaradási törvények nem sérülnek, tehát ha valakinek hihetetlen szerencséje van, az csak úgy lehet, hogy máskor és/vagy másvalakinek balszerencséje támad. Pl. "aki szerencsés a kártyában, szerencsétlen a szerelemben", vagy ha valaki "ellopta a szerencséjét" másnak, akkor azt a másikat "üldözi a balszerencse", hogy emennek jól alakuljanak a dolgai, viszont ez karmikus adósságot halmoz fel (vagy törleszt).
a2) Akaratmágia: A határozott szándék, az akaraterő koncentrált megnyilvánításával lehetséges a valóság formálása. A skála a kanálhajlítástól az univerzumok teremtéséig terjed. A törvények itt is érvényesek, azaz adott mértékű változás csak azonos mértékű energia felhasználásával hozható létre.
B) Indirekt (közvetett) mágia: A varázsló külső erőt használ.
b1) Naturálmágia: A természet erőinek segítségével űzött varázslat. Növények, állatok, kristályok, égitestek, stb, erejének felhasználása. Az erőket meg kell tanulni uralni, irányítani, mert azok hajlamosak saját természetüknek megfelelően hatni. A törvények érvényesülnek.
b2) Szupernaturális (démon-)mágia: A természetfeletti világ erőinek, isteneknek, istennőknek, angyaloknak, démonoknak, szellemeknek, stb. a segítségül hívása. A törvények nem érvényesek. Viszont az erkölcsi törvények igen. Ígéretek tétetnek, alkuk köttetnek, melyeket jobb nem megszegni.
b1) Naturálmágia: A természet erőinek segítségével űzött varázslat. Növények, állatok, kristályok, égitestek, stb, erejének felhasználása. Az erőket meg kell tanulni uralni, irányítani, mert azok hajlamosak saját természetüknek megfelelően hatni. A törvények érvényesülnek.
b2) Szupernaturális (démon-)mágia: A természetfeletti világ erőinek, isteneknek, istennőknek, angyaloknak, démonoknak, szellemeknek, stb. a segítségül hívása. A törvények nem érvényesek. Viszont az erkölcsi törvények igen. Ígéretek tétetnek, alkuk köttetnek, melyeket jobb nem megszegni.
C) Ceremoniális mágia: Szigorúan véve nem mágia. Nem ébreszt erőket, hanem mások irányítatlan energiáit, állatokhoz, élettelen dolgokhoz kötődő mágiát és a természeti és természetfeletti törvények ismeretét hasznosítja. Művészetnek szokták nevezni, pedig jellegét tekintve ez áll legközelebb a tudományhoz. Felosztása hagyományosan a folyamatokba történő beavatkozáshoz alkalmazott eljárás vagy eszköz alapján történik.
c1) Elementális mágia: Négy elem, a tűz, a víz, a föld, a levegő egyikének, vagy többnek a használatával űzött varázslás.
c2) Verbális (szó-) mágia: Különféle átkok, áldások, varázsigék, kántálás formájában űzött praktika, ahol a használt szövegek pontos kiejtése fontos.
c3) Orális mágia: Szájjal történő varázslás. Beleértve a csókolást, ráfújást, rálehelést, ráköpést, ráolvasást, mely utóbbinál a szövegeknek nincs jelentősége, a hangzás, a ritmus, a dallam lényeges, de ezeknek sem kell pontosnak lennie. Nem a hang, a száj varázsol.
c4) Amulettek: Speciális kristályok, szimbólumok, ereklyék, szentelmények, stb. közvetlenül a testen történő viselés esetén mágikus erejükkel hatnak a viselőjükre. Ha nem hordják őket, megszűnik a hatás.
c5) Kontakt mágia: Speciális erővel felruházott tárgyak a velük kapcsolatba kerülőkre átadják erejüket. Elég az egyszeri, rövid idejű, közvetlen kapcsolat is, és a hatás a kapcsolat megszűnte után is megmarad.
c6) Rituálék: Meghatározott, szimbolikus cselekedetek pontosan meghatározott módon történő véghezvitele által kiváltott mágikus hatás.
A ceremoniális mágia művelése nem igényel speciális képességeket. Megfelelő könyvből, u.n. Grimoire-ból is elsajátíthatók az egyes praktikák. Mégis a művelőinek többsége rendelkezik saját mágikus képességgel, és előfordul az indirekt mágia használata is. Ezért az egyes fajtái gyakorta nem "tisztán", hanem más mágikus eljárásokkal keverten fordulnak elő, sőt az egyes típusai keverednek is. Például a rituálékat szinte mindig kíséri verbális mágia is.
c1) Elementális mágia: Négy elem, a tűz, a víz, a föld, a levegő egyikének, vagy többnek a használatával űzött varázslás.
c2) Verbális (szó-) mágia: Különféle átkok, áldások, varázsigék, kántálás formájában űzött praktika, ahol a használt szövegek pontos kiejtése fontos.
c3) Orális mágia: Szájjal történő varázslás. Beleértve a csókolást, ráfújást, rálehelést, ráköpést, ráolvasást, mely utóbbinál a szövegeknek nincs jelentősége, a hangzás, a ritmus, a dallam lényeges, de ezeknek sem kell pontosnak lennie. Nem a hang, a száj varázsol.
c4) Amulettek: Speciális kristályok, szimbólumok, ereklyék, szentelmények, stb. közvetlenül a testen történő viselés esetén mágikus erejükkel hatnak a viselőjükre. Ha nem hordják őket, megszűnik a hatás.
c5) Kontakt mágia: Speciális erővel felruházott tárgyak a velük kapcsolatba kerülőkre átadják erejüket. Elég az egyszeri, rövid idejű, közvetlen kapcsolat is, és a hatás a kapcsolat megszűnte után is megmarad.
c6) Rituálék: Meghatározott, szimbolikus cselekedetek pontosan meghatározott módon történő véghezvitele által kiváltott mágikus hatás.
A ceremoniális mágia művelése nem igényel speciális képességeket. Megfelelő könyvből, u.n. Grimoire-ból is elsajátíthatók az egyes praktikák. Mégis a művelőinek többsége rendelkezik saját mágikus képességgel, és előfordul az indirekt mágia használata is. Ezért az egyes fajtái gyakorta nem "tisztán", hanem más mágikus eljárásokkal keverten fordulnak elő, sőt az egyes típusai keverednek is. Például a rituálékat szinte mindig kíséri verbális mágia is.
19 megjegyzés:
Fenti osztályozás egész biztosan nem teljes és végleges. Minden javító, pontosító és kiegészítő javaslatot szívesen fogadok.
Szia!
Nem tudom mennyire ástad bele magad a mágia történetébe, lehet, hogy fölöslegesen teszem, de szeretnék a figyelmedbe ajánlani pár könyvet. Ha ismered őket, akkor bocsi:
Fónagy Iván: A mágia és a titkos tudományok története
Seligmann, Kurt: Mágia és okkultizmus az európai gondolkodásban. Kairosz Kiadó, Budapest/1997 . ISBN: 9638578424.
Lévi, Eliphas: A magas mágia dogmája és rituáléja, Hermit Kiadó, 2009 ISBN: 963923124X
Szepes Mária: A vörös oroszlán
Gondolom a nekromanciát a szupernaturális mágiához sorolnád be.
Régen rengeteget játszottunk középiskolás barátaimmal szerepjátékokat, különösen kedveltük a MÁGUS nevű, magyar fejlesztésű rendszert. Mivel én annyira nem szerettem játszani, ezért rám hárult a mesélő szerepe. Egy idő után annyira belejöttem, hogy spontán történeteket találtam ki, valahogy úgy voltam vele, mint Te a boszorkányaiddal. Valahova majd csak kilyukadunk egyszer :)))
Még valami! Most ugrott be, van egy remek szerepjáték, ami esetleg támpontot adhatna, vagy forrás lehetne még számodra. A neve Ars Magica. Európában játszódik, teljes háttértörténetével a középkorra épül rá. Ez is csak egy ötlet :)
Frazer: "Az aranyág" ugrott le a polcról, de abba is csak belelapoztam. Igazából nem akartam a mágiatörténettel foglalkozni, mindössze egy tipológiát összeállítani, egy okkult oktatási rendszer számára.
A nekromancia (halottkeltés) is egy mágia típus, viszont egy olyan tipológiában, ahol az osztályozás a mágia célja szerint történik (jövendőmondás, szerelmi bűbáj, szépségvarázslat, rontás, gyógyítás stb.), nem pedig az alkalmazott módszer alapján. Mintha a vadászfegyvereket, nem úgy csoportosítanánk, hogy: lőfegyverek, hajítófegyverek, ütőeszközök, csapdák stb, hanem úgy, hogy: fácánra való, medveölő, szarvasvadász, kacsázó és nyúlfogó eszközök. Ami persze szintén egy érvényes osztályozás, és alkalomadtán nagyon hasznos lehet, csak más célra való.
Azt hiszem én nem voltam kellően pontos. Kiegészíteném: a működése, a hatásmechanizmusa alapján milyen csoportjai különíthetők el a mágiának? Köszönettel veszek minden hozzászólást.
Számomra egyetlen mágiának van értelme: a Gnosztikus mágiának. Erről hallottál már?
Csak a gnoszticizmusról. Korai keresztény nézetek szerint a megváltást, a megvilágosodást lehetséges elérni a megszerzett tudás által is. De ugye hol van itt a Krisztus? Csúnya eretnekségnek tartották és irtották a nézetet. A mágiájukról nem hallottam. (Nem is nagyon tudom elképzelni, azt hittem, a mágia nem igen fér bele a hitrendszerükbe.)
"A gnosztikus mágia megszabadító életgyakorlat, amely akkor jön létre, amikor valaki hátat fordít a természeti erők segítségével történő uralkodásnak."
Egyébként ez egy maximálisan krisztocentrikus út. Mindig mindent megtettek annak érdekében, hogy ezt az irányzatot elferdítsék és sárba tapossák.
Egyébként, ha a katolikusok valamit leszólnak számomra az felér egy bókkal.
Az idézőjeles szöveg alapján ez a "mágia" elutasítása. Van valahol valami bővebben is az "életgyakorlat" mikéntjéről?
A katolicizmusról azt hittem, teljesen mentes minden spiritualitástól, aztán kiderült, máig érvényben vannak az ördögűzés szertartásai, tele vannak meditációs technikákkal, mélyen misztikus tanításokkal, csak ezeket nem tálalják a mezei hívek elé az istentiszteletek alkalmával. (Nem tudom eldönteni, hogy szégyenlik, vagy hermetikus - titkos - tankén kezelik, a belső kör számára.)
A katolikusoknál sok minden másképp van, mint ahogy azt mutatják kifelé.
Azért nem egészen a mágia elutasítása. Akkor így hangzana: a gnosztikus mágia olyan mágia, ami elutasítja a mágiát. Kissé paradox :)
Adhatok egy linket:
http://lectorium.hu/pentagram/1996-os_evfolyam/1996_5_jelkep_es_magia
De nagyon ne panaszkodj, ha nem kapsz választ a kérdésedre. Ugyanis a gnosztikus mágia egy olyan beavató út, amit egy egész élet kell, hogy megismerjünk. Pontosabban, ha fel teszed rá az életed, akkor sorban megnyílnak az ajtók és jönnek a válaszok. De csakis akkor, ha nem a kíváncsiság, hajt, hanem a tett vágy.
Már így világos. A mágia felhasználására való indíttatás alapján történik az elkülönítés. Hogy természetmágia meg nem természetmágia, azt nagyon nem vágom, hacsak nem azt érti alatta, hogy a természetben meglévő erőket használva a fizikai világra akar valaki hatást gyakorolni, mikor inkább a szellemi világot kéne nyösztetni minden erővel.
Ilyen alapon én is nagy mágus vagyok :) , mágiám forrása, eszköze, tárgya és célja is én magam vagyok. A világot azáltal próbálom jobb hellyé tenni, hogy magamat jobbá teszem. Mondjuk a gnoszticizmussal ez nem is tűnik nagyon ellentétesnek.
Most hülyeséget beszélek, vagy feltaláltam a spanyolviaszt? :)
Abban igazad van, hogy a mágia teljesen hétköznapi dolog, és mindannyian műveljük, ha nincs is róla fogalmunk. De azért nem lennék olyan bátor, hogy kijelentsem,hogy vágom a gnosztikus mágiát - pedig lassan húsz éve ismerkedem vele. Csak reménykedem, hogy közeledek.
Jaj, hát én se úgy mondtam, azért van ott a szmájli. Meg a végén a kérdés is arra vonatkozott, hogy az önjobbító mágia ötletével marhaságot mondtam, vagy tényleg valami ilyesmiről szól ez a gnosztikus dolog?
20 év után meg igazán mondhatnál valami kézzelfoghatóbbat is az idézeten meg a linken kívül. :) Ez az "életgyakorlat" milyen formában nyilvánul meg? Vannak speciális rituálék? Vagy az ember pontosan ugyanúgy csinál mindent, mint korábban, csak a gondolkodása, a hozzáállása kell más legyen? Van-e valamilyen meditáció? Magányosan kell ezt művelni, vagy vannak gnosztikus összejövetelek? Hol, hogyan lehet ezt elsajátítani? Milyen a gnosztikus mágia istenképe? Mit tart az ember eredetéről, rendeltetéséről, sorsáról?
Tudom, ezek az "Élet, a Mindenség Meg Minden.." kérdései, de mégis. :)
Most jól feladtad a leckét. Igaz a labdát meg én dobtam fel.
Szeretek idézetekkel vagdalkozni, mert azok olyan jól meg vannak írva. Ha most én valami félreérthetőt idebiggyesztek, az nem jó senkinek. Azért nehéz a dolgom, mert ez az Út olyasmi elérésére irányul, ami túl van mindenen, ami az érzékszerveinkkel nem felfogható. Épp ezért nem is nagyon van rá szavunk.
A gnoszticizmus abból indul, ki hogy minden vallás egy küldött tanaiból született, csak azt az utána jövő generációk a saját képükre formálták. Krisztus nem olyan szempontból érdekes, mint történelmi személy. Ő azért jött, hogy lehetővé tegye számunkra - átlag emberek számára -, hogy bejárjunk egy beavató utat. Az életével meg is mutatta, hogy hogyan lehetséges ez. A Biblia ezt írja le. Mégis óvatosan kell bánni ezzel a könyvvel, mert rendesen átdolgozták, kihagytak és hozzátettek részeket. Meg tele van szimbolumokkal. Tény, hogy aki kellő távolság tartással szemléli a különböző próféták írásait: Budha, Krisna, Lao-ce, Jézus stb, az fel fedezi bennük a közös alapot.
Tudom nem válaszoltam minden kérdésedre. De, ha jól kérdezel, mindenre megjön a válasz. A válaszok benned vannak. Próbálok még pár kérdésedre úgy ahogy felelni, de ha benned nem született meg a válasz, akkor itt sem találod meg.
Ha a gondolkodásod és a hozzáállásod más, akkor már nem csinálsz, semmit ugyanúgy, mint előtte :)
Minden időben léteztek misztérium iskolák, ahol megismerkedhettek a Tannal és beavatásokban részesültek a jelöltek. Ilyen volt pl. Platon és Szokratész iskolája, vagy a Szabadkőműves páholyok (ez utóbbiból a maiak már nem feltétlenül ugyanazt takarják). A világi hatalmak mindig mindent megtettek, hogy ezt az ismeretet meghamisítsák és bárgyú embereknek való dajka mesét csináljanak belőle. A Római birodalom őskeresztényei - akiket tűzzel vassal irtottak - szintén ezt a Utat hirdették. Aztán szépen elferdítették az egészet és lett belőle a katolikus vallás...
Az istenkép elég összetett dolog. Ha nagyon egyszerűen és röviden akarom összefoglalni, akkor csak annyit írnék, hogy egy olyan szellemiség, amely fejlettebb, minden létező szellemiségnél. Mindent áthat, tehát minket is. Ha mégsem így érezzük az csak azért van, mert mi fordulunk el tőle és keressük máshol a boldogulásunk kulcsát.
Az ember eredete még összetettebb dolog. Tény, hogy az Embert Isten a saját képmására teremtette. De, ha őszintén magunkba nézünk, nem hihetjük, hogy mi vagyunk Isten képmásai. Ezt most elég bonyolult lenne elmagyarázni, hogy miért. Lényeg, hogy az a feladatunk, hogy egy átalakulási folyamatban, megtaláljuk a visszavezető Utat.
Ez az Út egy magányos Út. Úgy is hívják: ön szabadkőművesség. Benned van a térkép hozzá, tehát senki sem mondhatja meg neked, hogyan és merre menj. Mégsem hátrány, ha valakikkel meg tudod osztani a tapasztalataidat, és erőt tudtok meríteni egymásból. Minden korszakban létezett bárka, amelyik fel vette az Utasokat - ún. szellemi iskola. A mai világban ennek már sok ember számára nem túl jó a csengése. Nagyon sok csoport hirdeti magáról, hogy csak ők látják a célt és velük kell tartanod. Úgy érzem megtaláltam azt az Iskolát, ahol járhatom a saját Utam mégsem vagyok teljesen egyedül.
Köszönöm szépen a kimerítő választ. (Már nem úgy értve, hogy engem merített ki, hanem a témát. :) ) Kicsit "koan"-szerűek a válaszok, sót, ha már nagy betűs "Út"-ról írtál, jogos, ha a Tao Te King kezdősorai jutnak eszembe: "Az út, mely szóba-fogható, nem az öröktől-való". :)) Szóval értem én, hogy szóban nem átadható, csak hozzá vagyok szokva, hogy magyarázatot kapok minden kérdésemre, persze aztán annyit értek meg belőle, amennyit sikerül. Egyébként nagyon egybecsengő dolgokat azzal, amit írtál.
A lényeg, hogy létezik Iskola, ahová sikerült kapcsolódnod, tehát nem vagy magadra hagyva, kapsz te is segítséget.
Megjegyzés küldése