Oldalak

2011-03-10

Férfi agy - női agy

A múltkor említettem a gyanúmat, hogy férfi agyam van. Túlságosan racionális vagyok, nem hagyom a hormonjaimnak uralni a hangulataimat, többnyire azt az alternatívát választom, ami hosszabb távon több előnyt kínál, szemben azzal, ami pillanatnyilag a megelégedésemre szolgálna. Az öltözködésemet kizárólag az időjárás és az ízlésem határozza meg, a divatnak nincs rá befolyása. Kicsit megnyugodtam, mikor láttam ezt a cikket. Facebook meg iwiw profilom van, myspace és twitter pedig nincsen. Talán mégis normális vagyok? Nem kell sminkelnem és fülbevalót hordanom, hogy nőnek érezzem magam? De aztán teljesen a padlóra küldött egy youtube videó. Hordhatok én hernyótalpas magassarkút is, az agyamban Y kromoszómák vannak. Most már tuti biztos.


Azt hiszem, nekem is vannak ilyen "agydobozaim". Én is, mielőtt elővennék egy másikat, az előzőt el kel csomagoljam, le kell zárjam. Katám "agyvezetékei" pedig megőrjítenek: "Képzeld mi volt bent a munkahelyemen!, mit mondott az egyik kolléganőm, a Saci, akinek a lányával az Ágival együtt voltam a meditációs tafolyamon, tudod, mondtam, hogy mikor azt a furcsa kínai gongokkal előadott zenét hallgattuk, mellettem ült a tanyán, ahol az a rengeteg macska volt, álló nap nyávogtak, nem lehetett tőlük meditálni, majdnem kértem nyugtatót a Pálmától, aki az osztályvezető helyettes lett a múlt hónapban, miután a Klári elment szülni, pedig már elmúlt negyven, de hát nincs még az későn az ő korában sem, én meg még nem is vagyok negyven, ráadásul egy csomó gyerekruhánk van itthon, persze fiúra valók, mondjuk a zöld meg a sárga jó kislánynak is, csak az adókedvezményt nem lenne miből igénybe venni, mert a rohadt kormánypártiak csak a saját fizetésüket növelték, a nővéremék szomszédjának az öccsét meg elárverezik, elúszik a házuk, mondjuk meg is érdemlik, mert elitták meg dohányozták, és akinek ennyi kölcsöne van, az szokjon le, de az újságom az teljesen más, mert az befektetés, tele van olyannal, ami jó ötlet, és megtakaríthatunk vele, és marad annyi pénz, hogy elutazhatunk, és igazán eljöhetnél velem Rómába te is, úgy utálom, hogy nélküled kell mennem, pedig én szeretek veled lenni, az ágyon kívül is, jut eszembe le kéne húzni az ágyneműt, van egy vérfolt a lepedőn, pedig számítottam rá, észrevetted te is, hogy napra pontosan jön meg, mióta szedem a komplex vitaminokat?, de csak tavaszig, mert akkor ráállunk a friss zöldségre meg a gyümölcsre, de csak amikor már nem fólia alatt nő, és a kertben is termelhetnénk ezt azt, azon a részen, ahová sokat süt a nap, az árnyékosba meg tehetnénk valami szépet, ki is néztem a kertészeti katalógusból, olyat amit nem kell sokat öntözni, nem akarom azt hallgatni mennyi víz fogy, és úgyis kisebb lesz a rezsink, ha fával fogunk fűteni, persze csak jövőre, mert még mindig nem ért ide a megrendelt kályha, tegnap felhívtam őket, pedig már alig van az egyenlegemen, anyukáméktól azt fogom kérni húsvétra, hogy töltsenek az telefonomra, mert tudod te, meddig elég ezer forint?, az semmi, pedig nem is hívok senkit, inkább küldök esemest, mert a Valit például kész csőd felhívni, annyit beszél, hogy képtelenség letenni, be nem áll a szája..."
Én bámulok magam elé üveges tekintettel, és azon gondolkodom, melyik lehet a Saci, a vékony fekete, vagy a molett szőke, de úgy döntök, ez mindegy is, mert nem lényeges, hisz a napját kezdte mesélni a drága. Aztán megállítom, hogy akkor mit is mondott a Saci? Néz rám, mint egy értelmi fogyatékosra, hogy milyen Saci? Mondom a kolléganőd. "Ja az, persze az Ági anyja, képzeld, az Ágiék gyereket akarnak, de nem jön össze nekik, már el akartak menni a Kaáli Intézetbe, de mondtam nekik, hogy menjenek inkább biorezonanciás természetgyógyászhoz, na az előírt nekik egy diétát, már két hónapja nem esznek húst, pedig amikor én mondtam nekik, mit egyenek, nem fogadták meg, most pont ugyanazt eszik, sőt ez még drágább is, mert én mondtam, hogy a Lófaránál van egy biobolt, ott olcsóbban lehet kapni, de hát nem hallgat rám, akárcsak a nővérem, mert még mindig ekcémás a könyöke, pedig mondtam, hogy mit szedjen, de csak keni amit adott a doki, persze hiába, mert nem használ, a cipőjére is kenhetné, több haszna volna, bár arra a drága csizmára megnézi az ember, mit ken, különleges tisztítóspray kell hozzá, egy fél csizma ára az is, úgy rendelte valami katalógusból, amiért a sógor nagyon haragszik, mert neki kell elhozni a postáról, meg kifizetni, ha rendel valamit, a múltkor már nem vett át egy csomagot, visszaküldette, és ezen jól össze is vesztek, ez karácsony előtt volt, majdnem nem is jött el a sógor szentestén vacsorázni, pedig anyu a kedvencét sütötte neki, azon biztos megsértődött volna, de szerencsére sürgős munkája volt, és a másik kocsiban hagyott egy aktát, és el kellett jöjjön érte, és akkor már megette az ebédet is, és nem lett harag, mint a volt osztálytársaméknál, akinek az anyósa szilveszterkor elment hozzájuk, hogy vigyázzon a gyerekekre, amíg ők buliba mennek, de..."
Aaahhh... feladom. Fúrja az oldalamat, hogy vajon mit mondott a Saci, de beletörődök, hogy úgy fogok meghalni, hogy ezt sosem tudom meg. Hümmögök, bólogatok, és előveszem a "semmi-dobozomat". Valami van a fogam közt, biztos egy köménymag a levesből. Kicsit megborult a fűszertartó. Megpróbálom a nyelvemmel kipiszkálni. Kata elhallgat. Elfelejtettem bólintani. Felhúzom a szemöldökömet, és megkérdem, hogy "tényleg"? "Hát persze, de ez még mind semmi, mert amikor a Klári húgának az apósáéknál a kertben grilleztek, és a fűszeres lében, amiben pácolták a húst, volt valami adalékanyag, na ezért utálom én az ilyen előre elkészített bolti fűszerkeverékeket, mert csak az a jó, ha tudod mi van benne, persze erre is rá volt írva a csomagolására, csak nem olvasta el, pedig tudhatta volna, hogy a Klári bátyjáéknál a kisebbik gyerek allergiás a..." De lehet, hogy mustármag. Az is volt a levesben. És nekem jutott a fazék alja, ott volt minden, ami leülepedett. Majd őrölt köményt teszek bele legközelebb. Mert az pont olyan jó. Csak le kell zárni a fűszertartó tetejét, mert könnyebben kimegy belőle az aroma. Mondjuk este a krumplifőzelékbe. Persze csak ha postoltam már. És e-mailt is kell írnom. Csak előbb le kell töltenem a fájlt, amit ígértem. Mondjuk nem akartam megnyitni a torrent klienst. Mert ha lejött a második évad a "Private Practice"-ból, akkor nem állom meg, hogy belenézzek. Pedig utálom ezt az Addisont. Milyen hülye név egy nőnek, hogy Edizon. Pláne, hogy nem is egy Einstein, az már paródia, hogy mennyire közhelyesen szőkére vették a figurát, mondjuk a sorozat politikailag rettentően korrekt, ezért aztán a haja nem is szőke, csak a gondolkodása. Nem úgy mint nekem. Tök ciki, hogy tisztára úgy jár az eszem, mint egy pasinak.

15 megjegyzés:

Señorita írta...

Az önirónia dobozodnak csattanós fedele van, mikor záródik, de a hangja vicces. ;)

Névtelen írta...

Ne izgulj, én is dettó így vagyok ezzel. Oszt na és aztán? :)
répa

AncsaT írta...

Señorita: Úgy látom az üzenet átment, beírom magamnak a pirospontot. :)

Répa: Olyan rettentően nem izgatom magam, csak a sztereotípiákról elmélkedem, hogy azok egyfajta általánosítások, így komoly igazságmagvuk lehet, mégis az egyes esetekre alkalmazva az érvényességük megkérdőjelezhető.

Meg ez a férfi-nő dolog. Régen teljesen jól működött, hasznos volt felosztani a világot férfi-dolgokra, meg nő-dolgokra. Egyszerű és átlátható lett minden, kényelmes. De a világ mára összehasonlíthatatlanul bonyolultabb lett. Mint a konzervnyitó. Régen egy darab hengerelt lemezárú volt. Manapság bonyolult elektromos szerkezet: tengelyek, fogaskerekek, áttételek, csapágyak, vágófelületek, forgózsámoly, tartókar, transzformátor, elektromotor, érintésvédelem, biztosíték, minőségi tanúsítvány, használati utasítás, termékleírás, jótállás, garancia, szervízhálózat, pótalkatrész stb. miközben a lényeg semmit sem változott. A konzervek pont ugyanolyanok mint évtizedekkel ezelőtt. Akárcsak az emberek.

Szabi írta...

Pont úgy jártam, mint Te. Azzal hitegettem magam, hogy pasi agyam van. Most már tudom, mér menekül előlem a főnök ha valamit meg akarok vele dumálni. Múltkor mondta is, hogy tök elfelejti miattam, mit akart mondani :s

AncsaT írta...

Nekem most esik le, hogy a "pasi" agyról úgy beszélünk, mintha az valami minőségi többletet jelentene. Tehát szögezzük le, hogy a férfiak agya, nem több, nem jobb, hanem csak más, mivel másra való.

És ha veregetni akarjuk a saját vállunkat, ne azért tegyük, hogy "férfiasan" gondolkodunk, hanem, hogy "férfiasan" és "nőiesen" egyaránt képesek vagyunk gondolkodni. A misztikus iskolák mind arra hajtanak, hogy egyesítsük magunkban a kétféle princípiumot, hogy egészek, teljesek lehessünk. Tehát az az ideális, ha képesek vagyunk "józanul mérlegelni a tényeket" és közben "figyelünk az emberi vonatkozásokra" is. Talán az egész emberiségnek arrafelé kell fejlődnie, hogy a feje és a szíve által sugallt dolgokat képes legyen összhangba hozni.

Señorita írta...

Furcsa azért belegondolni, hogyha megpróbáljuk ezt a kettőt összehangolni, akkor a forró szív hőstettei vagy a hideg fej adrenalinja elvész. Miközben tényleg ez lenne a legüdvösebb, a mindennapok embere így járna a legjobban.
Adalék: van olyan férfi családtagom, aki a saját lakásában is eltéved kis túlzással, miközben komoly cégeknek könyvel. Női családtagom pedig az ismeretlen terepek térképzsonglőre, de nem tud pendrive-ra adatot menteni. :)

Az a piros pont meg szép kövér. :)

AncsaT írta...

Nem kötelező a férfiak legkiakasztóbb dolgait ötvöznünk a nők legirritálóbb szokásaival. :) Összehozhatjuk a pozitív vonásokat is, és "forró szívvel, de hideg fejjel" is cselekedhetünk.

És nem kell mindenben tökéletesnek lennünk. Az is elég, ha van pár jó tulajdonságunk, és ezeket folyamatosan csiszolgatjuk, miközben a hibáinkból megpróbálunk lefaragni.

Névtelen írta...

Szerintem az "elmozdulásnak" a feminizmus az oka. A nők sokkal nagyobb teret, elismerést követelnek meg a társadalomtól az egyenrangúságukra hivatkozva. A női agyak elpasisodása pedig részben ennek, részben a pasiagyak elnőiesedésének köszönhető. De mint minden változás, ez is rugalmas és amennyire a női agyak változnak, annyira változnak a pasi agyak is - a fajfenntartás érdekében muszáj alkalmazkodniuk.
Tény, hogy a mai férfiak nyámnyilábbak mint a 15- 20 évvel ezelőttiek és én a saját tapasztalataim hatására arra a következtetésre jutottam, hogy ebben jelentős szerepe volt annak hogy eltörölték a kötelező katonaságot.
Lehet túlságosan eltávolodtam a témától, de Istenem, ezt indította el a téma bennem. :)
répa

AncsaT írta...

A két nézet, hogy
A) kezd elmosódni a határ férfi és nő közt, és ez az emberiség szellemi fejlődésének természetes velejárója;
B) régen pont ennyi "nőies" férfi és "férfias" nő volt, csak a társadalom elvárásai miatt sokkal erőteljesebben alkalmazkodtak a normákhoz, szokásokhoz, manapság meg már szabad "különbözni",
nem zárja ki egymást, van igazság mindkettőben.

Illetve a média megváltoztatta az elvárásokat is. A tévésorozatok nőideálja a határozott, önálló, szingli nő, aki nem szorul egy férfi gyámkodására. A férfi példakép pedig figyelmes, érzékeny, nem rejti el az érzelmeit, egyszerre védelmező báty, gyerekszerető családapa, kényeztető apuci, és gondoskodó anyuci, megértő barátnő és pletykás szomszédasszony egy személyben.

Manéla írta...

xD Behaltam :)

Szabi írta...

Olvastam egy idézetet Ceizeltől azzal kapcsolatban, hogy miben különbözik a homoszexuális férfiak agya a heterokétól. Arra a következtetésre jutott, hogy ez egy harmadik tipus és valahol a férfi és a női agy között van félúton. Nem volt kedvem bemásolni az egészet. Meg ebben nem is volt szó a leszbikusokról ezért kerestem egy kimerítőbb cikket:
http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/6250/a-homoszexualisok-agya

AncsaT írta...

Ez tök jó cikk. E szerint tomográfos felvételeken látszik, hogy statisztikailag a meleg pasik agya a hetero nőkéhez hasonlít, a leszbi csajoké meg a hetero pasikéhoz. Ebből azonban két fontos következtetés adódik:
1) A férfiak és nők agyában organikus különbség mutatkozik, ami meghatározza, és akár be is határolja a gondolkodásukat, viselkedésüket. (Bizonyos fajta egyenlőtlenség, a nyilvánvaló testfelépítésbeli különbségeken túlmenően is létezik.)
2) A heterók agyához viszonyítva, a homoszexuálisoké a "normálistól" való szignifikáns eltérést mutat, az ellenkező nemre jellemző tulajdonságokat. Gyaníthatóan a különbség genetikus, tehát vannak akik úgy születnek, hogy eleve nagyobb az esélyük, hogy homoszexuálisok legyenek.

Viszont nem hiszem, hogy csak ezen az egy tényezőn múlna, és hogy ez mindent meghatározna. Egészen biztos vagyok benne, hogy a hetero sportolónők körében gyakori a "férfiagy", ami a versengésre való nagyobb hajlamot okozza. És talán a buccsok többségének "férfias az agya", de a femme illetve a lipstick leszbik agya jellemzően "nőies".

Szóval valószínűleg az agyberendezkedésem alapján is buccs vagyok, legjobb lesz, ha kigyúrom magamat, és bajuszt növesztek, vagy valami.

Szabi írta...

:)
Valószínű, hogy nem kettő három vagy négyféle agy van. Gondolom itt is széles a skála - ezek csak reletivitások -, mint ahogy a melegek is elég sokfélék és mindegyikünk más-más mértékben üt el a saját nemétől és közelít az ellenkező nemhez.

fetisa írta...

Úristen, nálunk ez akkor megy, -persze Kedves részéről- ha ő van porondon és kicsit helyre szeretném rázni az agyát. Tudod milyen veszettül idegesít, mikor tisztán látom, hogy el sem jut hozzá az infó? :-)Pasiagy? Szelektív hallás? Nem tudom, de működik, mert bennem olyan gombokat nyom meg, mint a gyalogkakkukkban a farkas :-)

AncsaT írta...

Szabi: Nem akartam én itt általánosítani, csak tendenciákat, statisztikai átlagokat mutatni. És az említett szempontból nem sok-, hanem kifejezetten csak kettőféle agy van. Egy skála két végpontján. A többi agy meg a kettő között valahol.

Fetisa: :)) Nem lehet, hogy ez olyan gerenda-szálka dolog?
Azt mondják, a másikban a saját rossz tulajdonságainkat tudjuk a legkevésbé elviselni. :) És talán lehet is benne valami. Mióta ezt végiggondoltam, kicsit megértőbb vagyok Katámmal.

Megjegyzés küldése