Oldalak

2012-02-24

NATos borzadály

Csak fél füllel hallottam a rádióban, remélem rosszul. Ki akarnak hagyni egy magyar költőt a NAT-ból, mondván, hogy hülye baloldali, komcsi volt. Persze, ebben a baloldaliságban azért lehet valami, idézek pár verséből: "Le a kapitalizmussal! Hatalmat, húst a dolgozóknak!..." meg "De - elvtársaim! - ez az a munkásság, / mely osztályharcban vasba öltözött.", aztán "sarló villan, lesújt a kalapács / s börtönről, gyárról lehull a lakat. / Éljen a Szovjet, a munkástanács!" és egy igazán durva "Éljen a munkásság, parasztság, / nem fogja polgári ravaszság,". Ugye világos, hogy a jelenlegi polgári kormány ideológiai ellenfelének számít az illető. Hát akkor nincs más megoldás, ki vele a NAT-ból!
Helyette majd tanulnak a gyerekek másról. Ajánlanék is egy fideszes költőt, L. Simon Lászlót. Hisz neki milyen "nagyszerű" versei vannak. Hadd idézzek tőle egy memoriternek való, emelkedett sort: "...szétb*szott zsidó k*rvák seggéről készítettünk gipszlenyomatokat". Ez még nem a poén, most jön a csattanó a viccem végén. Különösen az fogja értékelni, aki még nem jött rá, kit akarnak kihagyni a NAT-ból. Kérdezem, ha L. Simon Lászlóról életrajzi adatokat tanítunk, és elmondjuk, hogy 2007-ben József Attila-díjat kapott, és megkérdezi a gyerek, hogy ki az a József Attila, mit mondunk neki? Hogy ő is költő volt, de róla nem tanulunk?
Megnyugtatásul annyi szolgálhat, hogy egyelőre még mindig tervezetről van szó, aminek a nyilvános vitája zajlik. Remélhetőleg alakul még, és figyelembe veszik a szakma véleményét is. Hála az égnek, matekból nem nagyon lehet elcseszni, mert ha leírják benne, hogy tudjon a gyerek osztani, szorozni meg rombuszt szerkeszteni a két átló hosszának ismeretében, akkor sem zavar, hogy a tanári önállóságom csorbítják, mert hát tényleg ilyeneket tanítunk, és ezeket kell is. A magyarosok inkább moroghatnak, ha mondjuk Wass Albertet beteszik kötelező törzsanyagnak, és mondjuk valaki nem szereti, de nem tudja megkerülni, és hiába akarna mondjuk Kertész Ákost tanítani, nem lesz rá lehetősége, mert az előírt dolgok szinte az egész rendelkezésre álló időt kitöltik.
Aztán új fejlesztési területek is lesznek. Ezek az erkölcsi nevelés, a nemzeti azonosságtudat, a hazafias nevelés, az állampolgárságra, demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a testi és lelki egészségre nevelés, a családi életre nevelés, a felelősségvállalás másokért, az önkéntesség, a fenntarthatóság, környezettudatosság, a pályaorientáció, a gazdasági és pénzügyi nevelés, a médiatudatosságra nevelés és a tanulás tanítása. Ez nagyon szépen hangzik, bár meggyőződésem szerint ennek a nevelésnek az elsődleges helye a családban van, nem az iskolában. És kíváncsi lennék, hogy ki és hogyan fogja ezt csinálni. A sorozatfüggő kolléganők okítják a médiatudatosságot? A többszörösen elváltak nevelnek családi életre?
Ezek nagy része olyan, amit a tanár a személyiségével, a viselkedésével, a személyes példamutatásával képes a leginkább megoldani. Ha szóba kerül, hamar kiderül, hogy én nem ismerem a reklámokat. Meg szoktam jegyezni, hogy a reklám többnyire arról szól, hogy rá akarnak venni valami olyannak a megvásárlására, amire nincs is szükségem. Ha esetleg mégis lenne, akkor egy olyan típusra, márkára akarnak rábeszélni, amit valószínűleg nem választanék, ha józan ésszel, tudatosan átgondolom a dolgot. A reklámban szereplő terméket nem azért dicsérik, mert tényleg jó, hanem mert a gyártója, forgalmazója hatalmas pénzeket fizetett ezért. Amit persze a vásárlókkal majd úgyis kifizettetnek. Tehát gyakorlatilag azért fizetünk, hogy becsapjanak minket.
Nem mondom ki, hogy a politika, a politikus ugyanolyan "áru" mint a hashajtó, az autó meg a kutyaeledel, és nagyjából úgy is reklámozzák, erre rájönnek maguktól is. De most, ezentúl majd ne mondjak ilyeneket, mert pontosan be lesz tervezve az anyagba, és mondjuk ez majd az ének-zene tantárgy kereteibe fog tartozni? Vagy csak leírtuk szépen, hogy igen, ezt mind kéne, de a hogyan az kimarad? Ráadásul egy része ezeknek durván politikai kérdésekhez vezet. A felelősségvállalás másokért, mondjuk arról is szólhat, a magasabb jövedelműeknek nem kéne-e magasabb hányaddal adózniuk, segíteni a többieket. No meg a demokráciára nevelés! Eh... ebbe nem is mennék bele!

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Most már elmennek a jó kurva anyjukba - csak így parasztosan.
Fanyúl

gofri írta...

És ha nem így és nem ezt fogom...? Akkor vajon mi lesz?

AncsaT írta...

NAT kommandók fogják majd járni az iskolákat, a diákjaidat sötét kihallgatószobákba viszik, lámpával az arcukba világítanak és Wass Albertről faggatják őket. Ha nem "köpnek", akkor elővesznek téged. Ha köpnek egy nagyot, akkor is. Ha meg tudják, ki az a József Attila, akkor aztán végkép jaj neked! :)

galathea írta...

Nincs az az Isten, hogy én nem tanítsam ezt a sort: "hiányod átjár, mint huzat a házon"... Gofri! Alakítsunk Tanári Engedetlenségi Mozgalmat!

:) Csilla :) írta...

@gofri, @galathea: van ilyen, több is. Az egyik a Hálózat a tanszabadságért, a másik az Oktatói Hálózat (ők még csak most alakultak). Szabad a vásár, lehet csatlakozni. (Dolgozunk benne néhányan ezerrel, úgyhogy ebből lesz is valami. És komolyan szakmai.)

Másik: teljesen jogos, hogy az új fejlesztési területek abszolúte a család illetékességi körébe tartoznak. Én személy szerint vállalkozóként pénzügyi nevelő vagyok, pénzügyi intelligenciát oktatok annak alapján, amit a saját gyerekeimen kicsiszoltam. Az a nagy bajom, hogy ha lesz is pénzügyi ismeretek tantárgy, az csak a tankönyvi tudásra fog szorítkozni. Hol lesz ebből az intelligencia, ami megláttatja az összefüggéseket, amitől észre fogja venni a gyerek, hogy a definíciók mögött milyen lehetőségek rejlenek a számára? A pénzügyi IQ lenne az a valami, ami alkalmazhatóvá teszi ezt a fajta tudást. Csak még azt nem látom, hogy ez hogyan fog megvalósulni.

És igen, az is gondom, hogy ki fogja ezt tanítani... A közalkalmazotti fizetésével elégedetlen pedagógus, akitől most vonnak meg éppen mindenféle egyéb pénzt (pl. szakkörökért) a költségvetés helyzete miatt? Sajna el tudom képzelni azt a szitut, amikor a középiskolás diák kiröhögi a tanárát helyből, mint más nekifutásból, hogy pont ő akarja megtanítani neki, hogyan kell bánni a pénzzel, amikor a tanára sem gazdag, netán még mindig a hitelét törleszti... (Ha már a személyes példaadásnál tartunk.)

NAT-kommandó: könyörgöm, legalább tippeket ne adjatok nekik!!!

Reklámok: húúú, ez a "reklámok csak hazudnak és manipulálnak" c. eszmefuttatás azért egy kissé általánosító, nem gondolod? Eredetileg közgazdászként nyomom, napi szinten meg az segít a megélhetésben, hogy értek a marketinghez. Az első, amit megtanítanak, hogy a reklám nem hazudhat. Csak olyan terméktulajdonságokra építhet, amelyek valósak. Abban igazad van, hogy nem mindenki csinálja így, de a nagy többség igen. A másik fele a dolognak, hogy felnőtt ember vagy, nem kell semmi olyat megvenned, amire tudod, hogy nincs szükséged. (Tudatos vásárlás - szintén része a pénzügyi IQ-nak.) Szóval aki nem így reklámoz, az már az első marketingórát is átaludta a fősulin-egyetemen. És ha minden reklám ilyen lenne, akkor itt már vásárlói lázadás tört volna ki, hogy senki nem azt kapta, amit elvárt a reklám alapján.

Szép napot!

:) Csilla :)

AncsaT írta...

Na, tessék! Óhaj teljesítve, a kívánt (oktatás)politikai mozgalom felkínálva. :)

Reklám: Igaz, az állításom általánosít, nem konkrét reklámot elemeztem, de általánosan továbbra is fenntartom a véleményem. A marketing tankönyvi mondatokat meg helyesbítésekkel kell olvasni: "A reklám nem hazudhat (túl nagyot)." meg "Csak olyan terméktulajdonságokra építhet, melyek (többé-kevésbé) valósak." A reklámnak, ha tanulmányozol kicsike reklámpszichológiát is, egyértelmű, rá kell vennie a fogyasztóját a vásárlásra, és eközben figyelmen kívül hagynia az illető valós érdekeit, és ehhez mindenféle "piszkos" trükköt felhasználhat.

A reklám sokszor csúsztat. Elmondja, hogy ez a macskaeledel milyen kiváló, valódi csirkehúst tartalmaz, és rengeteg vitamint. Azt már kihagyja belőle, hogy a csirkehús aránya az 1%-ot sem éri el, és a konkurens termékekben szintén van vitamin. Képet mutat csillogó szőrű macskákról, hogy ezek ezt a tápot eszik. Talán még igaz is, mert adtak nekik a forgatás előtt. De az tuti, hogy eleve gyönyörű macskákat válogattak a reklámhoz, ezek nem átlag tápzabáló állatok. Aztán addig fésülték őket, speciálisan bevilágították, lehet valamit rájuk is kentek, és még utómunka szoftverekkel is babráltak a képeken, hogy csillogjon a szűrük ezerrel. Tehát nem a táptól néznek ki úgy, ahogy szeretnéd, ha a te macskád is kinézne.

Aztán egy jó szlogen. "A macskák XY tápot vennének!" Ugye ez sem hazugság, mert hát cáfoljam meg, ha tudom. Az összes dolog, amit felsoroltam, mint olyan, hogy bíróság előtt támadhatatlan. Nincs benne semmi, ami nyíltan valótlan lenne. Ugyanakkor alkalmas a vásárló..., nem mondom, hogy megtévesztésére, de talán hamis képzeteket kelt benne a reklámozott termék értékét illetően.

Erre válasz az, hogy legyünk "médiatudatosak". Szerintem ez kb. annyit jelent, hogy ne dőljünk be a reklámoknak, a híreknek stb., fogadjunk mindent kétkedéssel, ami a médiából érkezik. De azért a média ugye nem hazudik. Csak csúsztat, célzatosan szelektál, befolyásolni igyekszik, manipulál. Tudod mit? Én ezt mégiscsak hazugságnak hívom. :)

gofri írta...

Hát, az a helyzet, hogy nem tervezem megvárni a pályán ezt a sok borzalmat. Ha meg mégis úgy alakul, egész biztosan renitens leszek és sokat fogok konfrontálódni. A mozgalomhoz sok-sok sikert, tudom, hogy ez kényelmi pozíciónak tűnhet, de perpillanat semmi energiám nincs önkénteskedni. (Tán ez majd a téli depivel elmúlik.) És úgy érzem, a leghatékonyabb demonstráció az, amit a zárt ajtók mögött, az osztályteremben csinálok. Aztán már ha ez sem lehet... nos.... :)
Nem tudom.

AncsaT írta...

Megértem a hangulatod. Bízom benne, hogy a sok marhaság ellenére az iskolákat nem fogják tudni tönkretenni. A gyereknek ugye magától is van esze, a tanár agya meg bizonyos hülyeségnél többet nem vesz be. És az összes tanárt, de még csak a 10%-át sem lehet egyszerre kirúgni. Mert akkor behal a rendszer. De legrosszabb esetben majd titkon, délutánonként, suli után tanítjuk okosságra a gyerekeket. Illegalitásban. :)

Megjegyzés küldése