Oldalak

2010-07-25

Meditáció

Még nem nagyon írtam a jógáról, pedig ígértem is, és elég fontos része az életemnek. Sokak számára, akik csak hallomásból tudnak róla, a jóga valamiféle keleti torna, ami tele van kitekert, kényelmetlen testtartásokkal, és légzőgyakorlatokkal, meg furcsa szokásokkal az étkezés és a tisztálkodás terén. Persze, ez is hozzátartozik, de ezek csak az alapok. A meditáció, és Isten kérdése sokkal lényegesebb. Noha mindig azt hangsúlyozzák, hogy a jóga nem vallás, bármilyen hitű ember gyakorolhatja, és ez igaz is, a kérdést mégsem lehet megkerülni ilyen egyszerűen.
Az alapok valóban ebbe a hit szempontjából problémamentes körbe tartoznak, de a jóga végső soron mégis csak Istent célozza. Isten megismerése, egyesülés az Önvalóval, visszatérés Istenhez, a fátyol fellebbentése, a különállás megszüntetése, stb. Akárhogy is fogalmazzunk, a játék erre megy ki. Ez egyes hitek számára, melyek az üdvözülést kizárólag az "isteni kegyelem" által tartják lehetségesnek, és elutasítják mindenféle "önmegváltás" lehetőségét, nem elfogadható. Ennek megfelelően, ha gyakorolják is a meditáció valamilyen formáját, sokszor szinte csak más név alatt, annak lényegéről egész másképp vélekednek. A meditáció ugyanakkor, függetlenül attól, hogyan vélekedünk a céljáról, működik. Tegyük hozzá, hogy a helyesen végzett meditáció.
Nem úgy írok erről a témáról, mintha valami nagy guru lennék, csak a mellékelt videó elgondolkodtatott. Mert tényleg az a helyzet a zavaró körülményekkel, a felbukkanó gondolatokkal, hogy minél jobban hadakozik ellenük az ember, annál rosszabb lesz a helyzet. Nagyon szeretem Szolovjovnak a Naszreddin Hodzsa meséit. Ott volt egy olyan történet, hogy mikor a Hodzsának varázsolnia kellett, és úgy mentette ki magát, hogy azt mondta, ez egy nagyon szent varázslat, és nehogy valaki közben majomra merjen gondolni, mert az egy tisztátalan állat, és tönkreteszi a hatást. Különösen arra ne gondoljon senki, ahogy egy ilyen fertelmes állat a vörös fenekét vakargatja, mert az végképp szentségtelen és szeméremsértő dolog. Naná, hogy nem sikerült a varázslat, és ugye minden jelenlévő magamagát okolta a kudarcért, így a Hodzsának senki nem tett szemrehányást.
Persze, ha a zavaró tényezők miatt nem izgatjuk magunkat, az még nem kulcs a sikerhez. Nem véletlen vannak azok az alapok, amivel kezdtem. A testtartások, légzések, tisztítókúrák, étkezési szokások, mind azt a célt szolgálják, hogy a testünket olyan állapotba hozzuk, hogy sikeresen meditálhassunk. Néha több évbe is beletelik, mire a testünk teljesen alkalmassá válik az eredményes gyakorlásra. Persze, ha még vannak gondjaink, az nem azt jelenti, hogy elkezdeni sem érdemes. A jó hír az, hogy nem csak a test hat a szellemre, a meditációs képességre, hanem fordítva is működik a dolog. A rendszeres meditáció, a szellemi, lelki fejlődés visszahat a testi problémákra. Nem mondom, hogy a levágott láb gyorsan kinő tőle, de vérnyomás-, vércukor-, emésztési, bőr- és alvásproblémák javulásáról már hallottam.



3 megjegyzés:

Zzev írta...

Én jógáztam egy fél évig de abba hagytam, mert nem tett jót az egészségemnek a sok feszes testű csaj körülöttem akik mindenféle testrészüket(résüket) dugdosták az arcomba, utána meg hason feküdni fájdalmas...
Egyedül meg értelmetlen :)

Szellőke írta...

Szia! Nem jógáztam, de nagyon szeretnék,érdekel. Meditációkat azonban igyekszem rendszeresen végezni. De amióta a meditációimat végzem, s megismerhettem s ezeket mélyen átszövi a HIT, SZERETET, magam meggyógyultam. 16 éve tartó hormonzavarom, helyre jött, rendszeressé vált a női ciklusom. S végtelen boldog vagyok! Van még mit rendbe hozni, de tudom ezt nm külső személytől kell várnom, csak magam tehetek a változásokért.....!
Kérlek írj még a jógáról, talán ez a következő lépés..!
Köszönettel: Ildikó

AncsaT írta...

Pick: Ezért kell csukott szemmel gyakorolni! :) Nem mondták?

Ildikó: Ha írsz e-mailt, megírom neked, melyik az a két jógaiskola, amelyekről tudom, hogy komoly képzésük van, nem csak "gimnasztikát" oktatnak. Valamelyik biztos lesz a lakóhelyed közelében. Elmész 4-5 alkalomra, és fogod látni, tetszik-e neked a jóga. (Szerintem fog.)

Megjegyzés küldése