Oldalak

2010-05-14

Quasimodo

Stendhalról azt tartják, hogy mielőtt nekiült írni, mindig elolvasott pár oldalt Napóleon törvénykönyvéből, hogy kellően száraz és tényszerű legyen a stílusa. Én meg utólag gyomlálgatom, fazonírozom a szövegemet, hogy világos és érthető legyen. Ettől lesz aztán többnyire "steril, mint egy hírügynökségi jelentés". Biztos ezért olvasom rosszallással vegyes irigységgel azokat a bloggereket, akik hanyagolják a nagybetűket, írásjeleket, néha még az ékezeteket is. Nem hagyják, hogy holmi szabályok az önkifejezés gátjaivá váljanak. Viszont úgy érzem, ezek nélkül a szövegeim szétesnének. Ha akadályoznak is, támaszkodom a korlátokra.
Szeretek e-mailezni. Mivel csak egy valaki fogja olvasni, nem adagolom patikamérlegen a szavakat, nem illesztgetem a mondatokat, egyeztetem az alanyokat, igeidőket. Kattog a billentyűzet, csak úgy jön a szöveg magától, és tökre nem izgat, mennyi az értelem az egészben. Ha nem érti a címzett, majd visszaír, hogy "mivan"? Valahogy úgy gondoltam, hogy az érzelmek kifejezésére a vers való, prózában gondolatokat közlünk, és a kettőt nem kéne keverni.
Tesóm szerint ez égbe kiáltóan nagy marhaság. Büntetésből verselnem kell, és még azt is kikötötte, hogy nem lehet haiku. A leveleim végére szoktam neki rögtönözni borzalmas dolgokat, összefoglalva a prózai rész mondanivalóját. Jellemző, hogy amit kiizzadok, az a szövegalkotás Quasimodo-ja. Ha érzelem van is benne, egyáltalán nem szép, és az értelme is sántít.

Illusztrációképp ezt a postot így szedtem rímbe:

Magas sarok, köröm-cipó,
falat kenyér állva.
Kényelmetlen sorok között
szorongok én árva.

4 megjegyzés:

Zzev írta...

Szerintem teljesen jó. Nekem meg kéne tanulnom veszőket használni mert ahány ember annyi félképpen olvassa amit írok.

Névtelen írta...

A ritmusa tökéletes. A rím jó. A többivel ne törődj.
A költői versidézet olyan mint egy nő. Ha szép, nem baj, ha nincs értelme.

a.f.

Szemtelen Tyúk írta...

Stendhal olyannyira száraz és tényszerű, hogy számomra élvezhetetlen.
Te meglehetőst tehetséges író vagy (mert az is író, aki csak levelet és blogpostokat ír), ez a vers meg pont olyan intellektuálisan szellemes :) mint a szerzője. :))

AncsaT írta...

Nem mondom, hogy nem esik jól ilyeneket olvasni, de nem féltek, hogy elszállok magamtól, mint lufi a szélviharban? :-)

Megjegyzés küldése