Tegnap elég pocsék napom volt. Ernyő nélkül indultam el, majd belegyalogoltam egy pocsolyába. Nem elég, hogy ázottan, csapzottan tanítottam, ráadásul kiesett minden a kezemből, vigyorogtak a kölykök. Mára felkészültem. A fekete bakancsomat vettem fel, fekete farmerral, fekete bársonyinggel, fekete bőrdzsekivel, és vittem a fekete ernyőm. Mondta is egy kolléganő, hogy olyan jobbikos formára öltözködtem. Tiltakoztam, hogy dehogy, mert nem is a Gárda-egyenszoknyám van rajtam. Ettől kicsit elbizonytalanodott. Én is megakadtam egy pillanatra. Elgondolkodtam, vajon milyen lehetne a női Gárda-egyenruha. Fekete fejkendő, fehér blúz, fekete szoknya és fekete bakancs? Egész végig azon tűnődtem, amíg bementem az órára, hogy hogyan néznék ki ilyen szerkóban. De ahogy voltam, így is elég félelmetes benyomást kelthettem, mert ma nagyon jó volt az órámon a rakoncátlanabbja is.
A tegnapi Jennifer Aniston sörreklámot volt, aki sértőnek (?) találta, és felvetette a kérdést, hogy mi arról a feminizmus véleménye. Hát én azt nem tudom, hogy a feminizmusnak mi a véleménye, én csak a saját gondolataimat tudom elmondani. Ha megvizsgáljuk az ábrázolt helyzetet, akkor Jen a korlátaiból adódó nehézségbe ütközött, melyet egy férfi segítségével próbált meg áthidalni, kihasználva azt, hogy ő egy dögös csaj a fickó meg egy kanos pasi. Ez kérem vegytiszta szexizmus. A segítőkész férfit egy párzási ösztöntől hajtott állattá redukálja a reklám. A segítségre szoruló nőt meg kurvává.
Aki szerint ez túlzás, annak ajánlom figyelmébe a bonobókat. Róluk korábban már írtam. Egy törpe csimpánzfaj, feltehetően az emberősökre jellemző szociális viszonyokkal. Nemegyszer megfigyelték például, hogy mondjuk egy hím felmászik a fa tetejére, ahol a legmagasabb ágon még maradt némi gyümölcs. Lehozza az ágat és csemegézik róla. Egy nőstény melléül, és a gyümölcsért nyúl. A hím vicsorog rá, elrántja az ágat, és hátat fordít neki. A nőstény mögé ül, elkezdi kurkászni a bundáját, hozzásimul, a hím lába közé nyúl és felizgatja. Hamarosan párzanak, majd a hím kielégült vigyorral elnyúlik a földön. Bárgyú mosollyal az arcán, homályos szemekkel nézi, amint a nőstény fogja a gyümölccsel teli ágat és elvonul vele. Teljesen világos és érthető a "legősibb mesterség" elnevezés.
Szexista a reklám? Igen, az. Ugyanakkor vicces és ötletes. Azt mondja, hogy ennek a sörmárkának az élvezeti értéke felülmúlja egy híres és vonzó nőnek tett szívesség és az érte kapott mosoly, valamint a haveroknak előadható sztori örömét. Mitől jó a reklám? Attól, hogy mi is szexisták vagyunk, és megértjük az üzenetét. Lehet, ezer év múlva ezt a reklámot már csak úgy interpretálnák, hogy: "ketten voltak a boltban, az alacsonyabbik nem érte el a polcon az italt, a magasabbik levette, de nem adta neki oda, hanem elvitte ő". Ez így politikailag teljesen korrekt lesz, de sokkal-sokkal kevésbé élvezetes.
Hogy hogyan lehetek egyszerre feminista és szexista? Nem kell aggódni, megoldom. Addig semmilyen ideológiával, előítélettel nincs baj, amíg az másokat nem bánt, nem bánt meg. Szerintem egy négert, (bocsánat, színes bőrű embert,) marhára nem zavar, ha egy fehér okosabbnak képzeli magát őnála, amíg ezt nem érezteti vele. Ha nem tűz póznából lángoló keresztet a háza elé, ha állásinterjúnál nem veszi fel helyette inkább a kevésbé képzett fehéret, akkor meg tud békélni a dologgal. Szerintem a pasikat a fejük helyett a farkuk vezérli? Hogyne, a legtöbbjüket, a legtöbb esetben. De majd észben tartom, és ugyanakkor igyekszem nem általánosítani.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése